Volvo Lastvagnar rullar ut elektriskt modellprogram 2021 – får upp till 30 mils räckvidd

Volvo Lastvagnar kommer lansera tre helektriska versioner av sina nuvarande tunga lastbilar i Europa nästa år. Målet är att hela tillverkarens produktsortiment ska vara fossilfritt 2040.

Volvo Lastvagnar rullar ut elektriskt modellprogram 2021 – får upp till 30 mils räckvidd

Volvo Lastvagnar har haft tester igång av eldrivna varianter av sina tunga lastbilar sedan en längre tid tillbaka. 2019 ingick man i en strategisk allians med den sydkoreanska teknikjätten Samsung SDI för att utveckla batterier till dessa, men redan innan det rullade bland annat två exemplar av modellen FL Electric i Göteborg.

Nu meddelar lastbilstillverkaren att man är redo att lansera tre elektriska modeller. Nästa år kommer Volvo FH, FM och FMX gå att beställa av åkerier i Europa. Dessa lastbilar har tågvikter upp till 44 ton och kommer att användas för regionala transporter samt för anläggningstransporter i stadsmiljöer. Beroende på batterikonfiguration (störta paketet är på 300 kWh) är räckvidden som bäst 30 mil.

Även om försäljningen inleds nästa år kommer volymproduktionen starta 2022. Med det kommer Volvo Lastvagnar ha "ett komplett program av batteri-elektriska lastbilar för distribution, sophämtning, regionala transporter och anläggningstransporter i stadsmiljöer."

– Vi vill hjälpa våra kunder och transportköpare att nå sina ambitiösa hållbarhetsmål genom att vi snabbt ökar antalet eldrivna tunga lastbilar. Vi är fast beslutna att fortsätta driva på utvecklingen inom vår bransch i riktning mot en hållbar framtid, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande.

I Nordamerika har man redan nu i december inlett försäljningen av modellen Volvo VNR Electric som är avsedd för regionala transporter. Batteripaketet i den är på 264 kWh och räckvidden anges ligga på runt 24 mil, samtidigt som snabbladdning till 80 procent ska gå "inom 70 minuter".

Volvo VNR Electric

Volvo Lastvagnar siktar på en "successiv övergång" till fossilfria alternativ. Man satsar både att lansera batterielektriska lastbilar och sådana med vätgasbränsleceller. De senare har man som mål att lansera "under decenniets andra del", det vill säga 2025–2029. Hela produktsortimentet ska vara fossilfritt till 2040.

– Vi måste genomföra en snabb omställning från fossila bränslen till alternativ som el för att minska transporternas inverkan på klimatet. Villkoren för att genomföra detta skifte, och därmed även omställningstakten, varierar dock mycket kraftigt mellan olika transportföretag och marknader. Det handlar om en mängd olika variabler som ekonomiska incitament, tillgång till infrastruktur för laddning och typen av transportverksamhet, säger Roger Alm.

– Våra chassier är konstruerade för att kunna användas med alla typer av drivlinor. Våra kunder kan välja att köpa flera Volvolastbilar av samma modell, med den enda skillnaden att vissa av dem är eldrivna och andra drivs med gas eller diesel. När det gäller produktegenskaper som förarmiljö, tillförlitlighet och säkerhet har alla våra fordon samma höga standard. Fordonen ska kännas välbekanta för förarna och kunna köras lika säkert och effektivt oavsett vilket bränsle som används, menar Alm.

 

Volvo FL Electric

 
Kul, Volvo Lastvagnar!
Ja
49
4
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.