Volkswagen ID Space Vizzion blir verklighet 2023 med 70 mils räckvidd

Volkswagens elektriska Passat-motsvarighet kommer lanseras 2023, enligt VW:s utvecklingschef Frank Welsch. Räckvidden på modellen, som kommer både som sedan och kombi, ska då vara runt 70 mil.

Volkswagen ID Space Vizzion blir verklighet 2023 med 70 mils räckvidd
Konceptbilen ID Space Vizzion kommer nå produktion 2023.

Internt hos VW ska den heta Aero-B, märkets elektriska familjebil som vi först fick se i konceptform 2018. Modellen väntas motsvara nuvarande Passat i storlek men erbjuda samma interiörutrymmen som dess numera nedlagda storebror Phaeton. Utöver en sedankaross utvecklar man även den som kombi, vilket konceptbilen ID Space Vizzion ska vara en förhandstitt på.

Aero-B bygger på VW-koncernens elbilsplattform MEB som även används för halvkombin ID 3 och kommer kommer lanseras efter MEB-suvarna ID 4 och ID 5. Produktionsstarten är nu spikad till 2023, rapporterar Autocar med hänvisning till utvecklingschefen Frank Welsch.

Autocar kallar den för ID 6 men det är lite underligt. Det väntas nämligen snarare bli namnet på produktionsversionen av suvkonceptet ID Roomzz som ska lanseras redan nästa år. Nyligen publicerade dessutom bland annat Autocar spionfoton på den.

Aero-B kommer erbjudas med bakhjulsdrift som standard. Som hetare alternativ kommer även en fyrhjulsdriven GTX-prestandamodell finnas som enligt Frank Welsch ska klara av 0–100 km/h på 5,6 sekunder. Med bakhjulsdrift är den siffran 8,5 sekunder.

Sedan-konceptet ID Vizzion har självmordsdörrar bak och ingen B-stolpe. Det lär inte replikeras på produktionsbilen.

Räckvidden med det största batteripaketet som kommer erbjudas, 84 kWh, ska ligga på ungefär 70 mil enligt Welsch. Jämförelsevis har plattformssyskonet ID 3 som mest 77 kWh och en WLTP-räckvidd på 54,9 mil.

Den högre energikapaciteten lär möjliggöras av en något längre hjulbas vilket betyder att batteripaketet i golvet kan vara något större. Enligt Welsch beror den ökade räckvidden dock även på mer "effektiva" battericeller samt minskat rull- och luftmotstånd.

200 kW snabbladdning ska också vara möjligt, vilket ska innebära att 23 mils laddning tar endast 10 minuter.

Tillverkningen av Aero-B ska ske på Volkswagens fabrik i Emden i Tyskland 2023 som idag tillverkar Passat och Arteon. Fabriken genomgår just nu en "tung uppgradering" som enligt Volkswagen ska höja produktionskapaciteten till 300.000 elbilar om året 2023. Det inkluderar ID 4 och 5 som ska tillverkas där från 2022.

Aero-B kommer även tillverkas i Kina från 2024 av Volkswagens kinesiska partners SAIC och FAW.

Till Autocar uppger Frank Welsch att de första kundleveranserna i Storbritannien ska ske i slutet av 2023. Vi kan nog vänta oss att se den i Sverige ungefär samtidigt.

Vad den heter kvittar, ha-begäret är där ändå!
Ja
342
40
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.