Svenskt företag satsar på etanolkonvertering av laddhybrider

Fordåterförsäljaren Carstedts Bil i Umeå och Örnsköldsvik vill göra det möjligt att tanka E85 i flera populära laddhybrider. Nu har de fått dispens från Transportstyrelsen.

Svenskt företag satsar på etanolkonvertering av laddhybrider

Det är idag ont om laddhybrider som kan tankas med förnyelsebara bränslen. De flesta som säljs har bensinmotorer. Numera är det i princip bara Mercedes som erbjuder dieselladdhybrider som kan tankas med HVO100. Antalet som kan tankas med etanol är noll.

Det vill miljöutvecklingsföretaget Ecosystem och deras dottebolag Carstedts Bil ändra på. Fordåterförsäljaren lanserar nu etanolkonvertering för fem laddhybrider.

Hittills i år har endast fem etanolbilar nyregistrerats, visar Bil Swedens statistik. E85:s storhetstid är sedan länge förbi. Carstedts Bil pekar dock på att koldioxidutsläppen sänks med mellan 50 och 75 procent när laddhybriderna tankas med E85 istället för bensin. Inspirationen ska komma från Frankrike där man konverterat "över hundratusen bensindrivna bilar till etanolbilar med flexifuelteknik" de senaste två åren.

"Under de senaste arton månaderna har Carstedts, i samarbete med Frankrikes ledande företag inom området, med teknikutveckling och biltester förfinat en konverteringslösning för att passa den norrländska vintern", skriver företaget i ett pressmeddelande.

Man har nu också fått dispens av Transportyrelsen att omregistrera konverterade besinbilar till etanolbilar, likt bilimportören Exclusive Cars gör med Dodge-bilar i Stockholm. Konverteringen ska enligt Carstedts ske "enligt fransk-svenskt regelverk".

Fem olika modeller

Carstedts erbjuder initialt konvertade exemplar av modellerna Mitsubishi Outlander PHEV, Ford Kuga Plug-in Hybrid, Ford Explorer Plug-in Hybrid, Ford Transit Custom Plug-in Hybrid och Ford Tourneo Plug-in Hybrid. Nästa steg blir sedan att erbjuda konvertering av såväl nya som begagnade bensinbilar, uppger företaget.

De förstnämnda två modellerna lär dock bli lite knepiga att erbjuda. Mitsubishi Outlander PHEV importeras sedan september inte längre till Sverige och generalagenten har ett begränsat lager kvar. Ford Kuga har i sin tur återkallats på grund av brandrisk och samtliga får nu sina batteripaket utbytta.

Ifjol visade Carstedts Bil även upp en etanolkonverterad Ford Mondeo Hybrid i Almedalen. Då sa ägaren Per Carstedt, tidigare känd som "Etanol-Jesus" för sitt ivriga förespråkande av bränslet, så här om dess framtid till auto motor & sport:

"Bilindustrin lyckades övertyga politiker och konsumenter att diesel var ett miljöbränsle. Nu vill ingen kännas vid det. För etanolbilarna höjdes skatten och det spreds en massa myter. Etanol är enkelt att köra in i bilarna, det är enkelt att tanka, tillgängligt här och nu och ett bra komplement till eldrift. Men kanske har det funnits tillgängligt i stora volymer över hela världen för länge för att i nuläget upplevas som trendigt och politiskt korrekt. Verkligheten hinner dock ikapp även Sverige, så det går inte att runda etanol och E85 om vi menar allvar om att åstadkomma något betydelsefullt de närmaste 5–10 åren med att minska koldioxidutsläppen från bilismen."

E85 och el är en dunderkombo!
Ja
118
28
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.