Klart: OKQ8 bygger landets största snabbladdningsnätverk

Tillsammans med Skellefteå Kraft bygger OKQ8 800 snabbladdare runt om i landet.

Klart: OKQ8 bygger landets största snabbladdningsnätverk

En väl utbyggd laddinfrastruktur är väsentligt för att fler bilister ska ta klivet över till att köra elbil. Det vill OKQ8 och Skellefteå Kraft råda bot på och gör gemensam sak i ärendet. Under de kommande åren ska de bygga 800 laddpunkter på OKQ8-stationer runt om i landet.

– Omställningen till ett fossilfritt samhälle är vår största prioritet. Att hjälpa medlemmar och kunder med deras omställning är vad vi finns till för. Vi är därför stolta att, tillsammans med Skellefteå Kraft, skapa förutsättningar för laddinfrastrukturen och möjliggöra supersnabbladdning längs Sveriges vägar, säger Karin Hellgren, Kommunikationschef på OKQ8.

Totalt handlar det som 1.100 laddpunkter på över 400 stationer i Sverige och Danmark, varav alltså 800 laddare och 300 stationer i Sverige omfattas. Snabbladdarna kommer också att ge ordentligt med effekt, från 150 kW och uppåt. I och med utbyggnaden blir detta laddningsnätverk Sveriges största. 

De ska också upprätta ett betalningssätt som "inte ska skilja sig nämnvärt" från vanlig tankning, det vill säga kortbetalning vid pumpen eller över disk. Precisare än så är man tyvärr inte.

På det här sättet kan laddstolparna komma att se ut.

Elen som ska användas kommer att vara 100 procent förnybar.

– Det känns fantastiskt bra att vi på Skellefteå Kraft genom den här stora satsningen kan kombinera vår förnybara energi och vår kunskap och erfarenhet kring att bygga upp en laddinfrastruktur med OKQ8:s väl uppbyggda verksamhet för att möjliggöra omställningen till framtidens hållbara resande, säger Patrik Grantås, affärsområdeschef marknad, Skellefteå Kraft. 

I södra Sverige är det relativt gott om laddpunkter medan det i inlandet norr om Dalälven är betydligt glesare. 

– Vi kommer att bygga på våra stationer och i hela landet, i storstäder såväl som i mindre orter. Fokus är att säkra ett nationellt och landstäckande laddnätverk, skriver Karin Hellgren i ett mejl till Recharge.

Priset på laddningen är inte fastställd ännu, men klart är att det blir ett pris per kWh.

– Vi avser att ta betalt per kWh och vårt fokus och mål är att priset ska vara transparant och lättöverskådligt. Betallösningen ska vara enkel, på samma sätt som det går att betala vid pump idag är vad vi strävar efter.

Satsningen är i stort sett i hamn. Det som saknas är ett godkännande från kommunfullmäktige i Skellefteå. Beslut fattas där i januari.

Viktigt initiativ!
Ja
728
12
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.