Kinesiska elsuven Xpeng G3 har börjat levereras i Norge – med lockande prislapp

Den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng har till slut gjort entré på den europeiska marknaden. Först ut är vårt grannland i väst där de första exemplaren av crossoversuven G3 nu sakteliga börjat levererats till kunder.

Kinesiska elsuven Xpeng G3 har börjat levereras i Norge – med lockande prislapp

Allt fler kinesiska elbilar lanseras nu i Europa. Senast i ledet är Xpeng Motors som sent i september skickade 100 exemplar av sin elsuv G3 från Kina till Norge.

Nu har bilarna anlänt i grannlandet och börjat levereras ut till sina nya ägare, rapporterar Automotive News. Hittills ska fem bilar ha registrerats, varav två i december. Långsamt, kan tyckas, men enligt Xpeng själva rör det sig om en försöksverksamhet.

– På lång sikt behöver vi vara ett globalt märke för att bli ett framgångsrikt elbilsföretag. Vi börjar satsningen att bygga upp vår närvaro genom begränsade tester på vissa marknader och ser det som en väldigt långsiktig strategi, säger Xpeng-chefen Brian Gu till Automotive News.

För att marknadsföra G3 har Xpeng lejt den för elbilsintresserade kände norske influeraren och Teslaentusiasten Bjørn "Teslabjørn" Nyland för att presentera modellen i en video på Youtube.

Xpeng G3:s räckvidd ska ligga på 45,1 mil enligt WLTP-körcykeln. Batteripaketet har en kapacitet på 66,5 kWh och innehåller litiumjonceller från kinesiska CATL. Även om formspråket är lite Tesla-inspirerat är prestandan knappast det; 0–100 km/h ska ta 8,6 sekunder.

Det lär dock inte störa med tanke på att prislappen är avsevärt mindre: 358.000 norska kronor är grundpriset i Norge. Jämförelsevis kostar Teslas mindre suv Model Y 534.900 norska kronor och bjuder då på 50,5 mils räckvidd.

Den är också mitt emellan koreanska Kias två elbilar i pris i grannlandet: e-Soul som kommer 45,2 mil på en laddning enligt WLTP börjar där på 319.900 norska kronor. Den lite rymligare e-Niro börjar på 384.900 norska kronor och tar sig 45,5 mil enligt WLTP.

En upseendeväckande detalj är att G3 inte har CCS-kontakt för snabbladdning. Istället används den ovanliga CHAdeMO-kontakten.

Xpeng P7.

Förutom suven G3 väntas Xpeng på sikt även lansera sin elektriska sedan P7 i Europa. Den lovas få en räckvidd på upp till 70 mil. Modellen, som påminner om både Tesla Model S och Lucid Air utseendemässigt, ska vara något större än Teslas minsting Model 3.

 
Xpeng borde lansera G3 i Sverige!
Ja
160
64
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.