Kapplöpningen igång: Nio ET7 får solid statebatterier i slutet av nästa år

Det har pratats om batterier med fast elektrolyt, så kallade solid state-batterier länge. Ofta med lanseringshorisont långt fram i tiden. Nu kommer emellertid kinesiska Nio in och rör om i grytan – en elbil med Solid State-batteri ska stå klar i slutet av nästa år.

Annons
Annons

Fördelarna med ett solid state-batteri är många. De kan bland annat ta emot snabbare laddning och har högre energitäthet än litiumjonbatterier. Vilken tillverkare som blir först med en elbil med ett solid statebatteri står fortfarande skrivet i stjärnorna.

Toyota har ett sådant batteri på gång och en prototyp är planerad till OS-invigningen i sommar. Men den produktionsfärdiga bilen har inget givet lanseringsdatum.

Istället ser kinesiska Nio ut att vinna kapplöpningen. Under eventet Nio Days offentliggjorde man nämligen att den kommande modellen Nio ET7 kommer att få ett solid statebatteri på 150 kWh. Det ska räcka till en räckvidd på över 100 mil, enligt den gamla NEDC-körcykeln. 

LÄS MER: Här är allt som Nio ET7

Enligt Nio har det nya batteriet en extremt hög energitäthet på 360 Wh/kg, 50 procent bättre än i det litijumjonbatteri på 100 kWh som Nio idag har i sina bilar.

Vidare säger Nio att batteriet ska ha lång livslängd och bättre laddningskapacitet än deras nuvarande batterier, men man är tyvärr inte mer specifik än så. 

Klart är alltså att batteriet hamnar i modellen Nio ET7, men kommer också att kunna eftermonteras i Nios övriga modeller. Nio har tidigare gjort sig kända genom att erbjuda snabba batteribyten som ett alternativ till laddning av batterierna. Via ett sådant ska också ägare av andra Niomodeller kunna byta till sig det nya batteriet och på bara några minuter får tiotals mil längre räckvidd.

 

 
Annons
Annons
Rulla till toppen