Ny 5-årsplan: 14 nya bilmodeller från Renault, Alpine och Dacia

Renault-gruppen har gjort en ny femårsplan med 14 nya elektrifierade bilmodeller och där Alpine får en mer framträdande roll inom koncernen och utveckla en bill tillsammans med Lotus.

Ny 5-årsplan: 14 nya bilmodeller från Renault, Alpine och Dacia

De kommande fem åren ska Renault-gruppen lansera 14 nya huvudmodeller. Sju av dem kommer att vara rena elbilar och den andra hälften hybrider. 

Om vi delar in de 14 bilarna i storleksklasser så kommer hälften tillhöra i C/D-segmentet, det vill säga mellanstora och stora familjebilar motsvarande Renault Megane och Talisman .

Den nya strategin "Renaulution" ska också förändra vad varumärket Renault står för. De vill vara ett bilmärke som står för teknik, service och ren energi. Det senare ska de infria genom att använda el för personbilar och vätgas för en del transportbilar.

År 2022 kommer Renault att lansera ett nytt infotainmentsystem kallat "My Link" med Google Built-in. Renault säger att de blir den första biltillverkaren som tar Google-tjänster till masstillverkade bilar.

Renault ser sig inte bara som en biltillverkare utan även som leverantör av teknik åt andra, med allt från elektronik till big data.

Renault 5 Prototyp

Som ett exempel på sin "Renaulution" har Renault 5 Prototyp utvecklats. Det är en helt eldriven småbil tänkt för storstäder. Bilen är tydligt inspirerad av Renault 5 som såldes under 80-talet.

Renaults F1-team ligger nu under Alpine.

Även Renault-gruppens dotterbolag stöps om. Alpine kommer att få ett övergripande ansvar för sportbils- och tävlingsverksamheten som i dag innefattar Alpine Cars, Renault Sport Cars (RSC) och Renault Sport Racing (RSR) där Formel 1-teamet ingår.

Alpine ska under den kommande femårsperioden utveckla ett helt eldrivet modellprogram med teknik hämtad från Formel 1.

Renault-gruppen nämner tre möjliga Alpine-bilar i sitt pressmeddelande:

– Helt elektrisk hot hatch i B-segmentet baserad på Alliansens CMF-B elbilsplattform
– Helt elektrisk crossover i C-segmentet baserad på Alliansens CMF elbilsplattform
– Helt elektrisk uppföljare till sportbilen A110 som utvecklas tillsammans med Lotus

Dacia Bigster Concept är en 4,6 meter lång suv som sannolikt kommer i produktion.

I den andra änden av prisskalan finns Dacia och Lada som tillsammans bildar ett affärsområde för prisvärda bilar som plockar teknik från Renault, Nissan och Mitsubishi.

De kommande fem åren ska Dacia enbart satsa på CMF-B plattformen som öppnar upp för både elbilar och hybrider. Plattformen kommer att användas för elva olika karosser. I dag använder Dacia fyra plattformar till 18 olika karosser.

Under 2021 kommer nya versioner av Sandero och Spring. Och fram till 2025 ska ytterligare tre modeller lanseras. En av dessa blir en suv som nu antyds i form av konceptbilen Bigster Concept som är 4,6 meter lång.

Mobilize är ett nytt varumärke inom Renault-gruppen.

Mobilize är ett nytt varumärke och affärsområde inom Renault-gruppen som inte bara ska omfatta bilar utan även andra sätt att transportera människor och varor. 

Mobilize går längre än till bilar. De ska erbjuda nya sätt att transportera människor och varor, antingen med eller utan bil. De vill också göra det billigare att ha tillgång till en bil.

För att visa sin ambition har prototypen EZ-1 utvecklats. EZ-1 ser ut som en moderniserad Renault Twizy. Tanken är att man bara ska betala för den tid man använder sin EZ-1.

Istället för konventionell laddning erbjuder EZ-1 en möjlighet att byta batteri för att snabbare nå full räckvidd.

 
Jag köper nya Renalt 5 direkt. Skitsnygg!
Ja
62
12
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.