Exklusiv provkörning av Mercedes EQA – en bekväm elbil

Inom kort kommer Mercedes att lansera elbilen EQA, som är ett mindre alternativ till EQC. Vi har redan fått möjlighet att provköra bilen på svensk vinterväg.

Annons
Annons

Bilen kom direkt i från Mercedes huvudkontor i Tyskland och var delvis maskerad för att dölja skillnaderna mellan elektriska EQA och det fossildrivna syskonet GLA. (Se unboxing-filmen nedan).

Mercedes EQA är en elektrifierad GLA och därför är kaross och interiör nästan identisk för de båda modellerna. EQA har en mer strömlinjeformad front och lite annorlunda lampor.

Att Mercedes valt att basera elbilarna EQC och EQA på fossildriva modeller (GLC och GLA) är för att spara tid. De är pressade av EU att få ner sitt genomsnittliga utsläpp och för att sänka det behöver de få ut flera elbilar på kort tid. EQA skulle ha lanserats för ett halvår sedan, men blev försenad på grund av att batteritillverkningen hamnat på efterkälken.

Exklusiv provkörning av Mercedes EQA – en bekväm elbil
Hemlig häck. Karossen är samma som GLA, men Mercedes vill hålla de nya lyktorna hemliga.

Hur stort batteriet är och hur snabbt det kan laddas är hemligheter som Mercedes vill hålla på ett tag till. Men just den här bilen med 190 hästar och framhjulsdrift skulle jag inte ta med på en långresa, men gärna ha i stan, eftersom räckvidden är lite begränsad.

Det ryktas om att det ska gå att välja större batteri och fyrhjulsdrift med 245 hästkrafter.

Exklusiv provkörning av Mercedes EQA – en bekväm elbil
Förarmiljön är bekant. Det är samma som i GLA och liknar de flesta andra mercedesmodeller.

När jag rullar iväg från Mercedes-Benz i Kista är det två intryck som direkt slår mig. Detta är en bekväm bil. Och bilen känns inte alls småbilsaktig, trots att den ingår i A-klassen.

Den vita Mercedes EQA som jag kör har ställbart chassi, vilket antagligen inte blir standard. Både det mjuka komfortläget och det styvare sportläget bjuder på en behaglig färd. Även när jag kör in på en liten gropig väg är komforten slående.

För att vara en suv är inte EQA särskilt stor, men bilen känns ändå inte liten. Jag sitter högt och bilen känns rymligt bred. Hoppar jag bak finns det gott om rymd, och knäna har en bit fram till förarsätet. Det finns också en kardantunnel som skvallrar om att EQA är baserad på en fossildriven bilmodell.

Exklusiv provkörning av Mercedes EQA – en bekväm elbil
Det finns gott om rymd i baksätet, men avståndet mellan sätet och golvet är alldeles för litet.

Baksäte och bagage får underkänt 

Jag har faktiskt aldrig suttit i en bil där avståndet mellan baksäte och golv varit så litet. Benen får knappt kontakt med sätet och knäna hamnar nästan i höjd med hakan. Det här baksätet funkar bara för barn, trots goda utrymmen i övrigt.

Förklaringen till den dåliga sittpositionen bak är att Mercedes placerat batteriet baktill. Det innebär också att bagageutrymmet får lida. 

 
Exklusiv provkörning av Mercedes EQA – en bekväm elbil
En packning för två får plats i bagageutrymmet, men inte mycket mer.

Trots att det råder fullt vinterväglag i huvudstadens ytterområden så tar det en stund innan bilen avslöjar att den är framhjulsdriven. Greppet är bra och ESP-systemet jobbar diskret och effektivt. Vid fullt gaspådrag finns det gott om kraft, ungefär som Volkswagen ID.3. Trots framhjulsdriften känner jag inga ryckningar i ratten under acceleration. 

Det är först när jag kör hårdare än normalt som bilen visar en tendens till att ploga framåt i kurvorna. Jag provar att stänga av ESP, det blir inte ett dugg roligare att köra utan bilen tar sig bara fram sämre.

På småvägarna och på smågatorna känns komfortläget bäst. Det är mjukt och bekvämt utan att bilen kränger eller niger irriterande. Ute på motorvägen växlar jag över till sportläget som ger lite bättre stabilitet i hög fart.

Runt 100 km/h är vindbruset tydligt utan att vara störande. Ännu mer framträdande är ljudet från de stora hjulen, men jag har hört värre i betydligt dyrare bilar.

Exklusiv provkörning av Mercedes EQA – en bekväm elbil

Det här känns inte rätt

Efter en timmes körning kollar jag in elförbrukningen. Visst är det vinter, och visst har jag stundtals kört busigt, men jag har bara kört korta stunder i motorvägsfart. Ändå visar mätaren på 34,6 kWh per 100 km. Jisses. Det här får vi undersöka närmare vid ett senare tillfälle.

Mitt första intrycket av Mercedes EQA är att detta är en elbil för en ensamstående person, eller ett par utan barn, som vill köra en premiumbil. Frågan är dock hur EQA står sig mot Audi Q4 E-tron som också är premium, men byggd på en renodlad elbilsplattform.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen