Mercedes EQA 250 klarar 42 mil på en laddning

Populära GLA kommer nu i en helt elektrisk version: EQA. Räckvidden är 42 mil. Senare kommer en version med längre räckvidd och mer effekt.

Mercedes EQA 250 klarar 42 mil på en laddning

De kompakta-suvarna GLA och GLB står för 10 procent av Mercedes försäljning. Därför har Mercedes prioriterat att elektrifiera dem. EQA är i grunden samma bil som GLA, men med elektrisk drivlina och annorlunda front och lyktor.

Senare i år elkonverteras även GLB till EQA. Ytterligare två elbilar ska lanseras i år. Lyxsedanen EQS är en av dessa, men den byggs på en renodlad elbilsplattform.

Konverteringen av GLA till EQA består av att en 190 hästars elmotor med 375 Nm vridmoment placerats framtill och ett 66 kWh batteri längre bak. Batteriet kan DC-laddas med 100 kW eller laddas med 11 kW via en laddbox med växelström.

EQA 250 är framhjulsdriven och klarar 0-100 km/h på 8,9 sekunder. Toppfarten är 160 km/h. Snittförbrukningen anges till 1,8 kWh/mil enligt WLTP, vilket ger en räckvid på 42 mil.

Vi har redan kört Mercedes EQA på svenska vägar – läs den provkörningen här!

Framöver kommer en fyrhjulsdriven version med omkring 270 hk och en räckvidd på 50 mil.

Precis som Mercedes första elbil EQC kan navigationssystemet i EQA peka ut lämpliga plattplatser under en rutt baserat på förväntad förbrukning.

EQA kan förses med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får dra släp på upp till 750 kg. Kommande versioner med fyrhjulsdrift får högre släpvagnsvikt.

Bilen väger 2.040 kg och får lasta 430 kg. Bagageutrymmet är 340 liter. Med baksätet fällt växer utrymmet till 1.320 liter. Längden är 446 cm, bredden 183 cm och höjden 162 cm. EQA är därmed tre centimeter längre än Volvo XC40 Recharge.

I standardutrustningen ingår 18-tumsfälgar, led-strålkastare och infotainmentsystemet Mbux. Ställbar fjädring finns som tillval liksom adaptiv farthållare och vissa självkörande funktioner.

Vi har ännu inte fått något svenskt pris, men brittisk press rapporterar om ett pris under 40.000 pund. Det vill säga under 460.000 kronor. Volvos elbil har liknande mått, men kraftigare motor och fyrhjulsdrift. XC40 P8 AWD Recharge kostar från 699.000 och uppåt.

Den globala säljstarten är den 4 februari och leveranserna rullar igång senare under våren.

Jag ska absolut provköra EQA!
Ja
135
42
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.