Slut med batterihyran – nu måste du köpa en hel Renault Zoe

Renault har fasat ut sitt udda affärskoncept med batterihyra för elbilar även i Sverige. Den som vill köpa en Zoe får nu betala för hela bilen.

Slut med batterihyran – nu måste du köpa en hel Renault Zoe

Sveriges fjärde populäraste elbil 2020 var enligt Bil Swedens statistik Renault Zoe. Den kompakta modellen lockar inte minst med sin prislapp – som är mindre än de mer populära modellerna Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 och Kia e-Niro.

Sedan debuten 2013 har Renault haft ett udda affärskoncept för Zoe: köp själva bilen, hyr batteripaketet. Upplägget pressade ner inköpspriset och eftersom batterihyran berodde på körsträcka kunde det vara det ett bra alternativ för vissa.

Då var det också ett sätt att försäkra kunderna om batteriernas livslängd. I hyran ingick nämligen ett byte till ett nytt batteripaket om kapaciteten skulle gå under 75 procent inom 10 år.

Först 2017 blev det möjligt att köpa en komplett Zoe av Renault istället. Idag är Zoes som köpts kompletta klart intressantare som begagnatköp.

Nu har det till slut blivit det enda alternativet, rapporterar Tesla Club Sweden. Renault Sverige har i det tysta tagit bort möjligheten att välja batterihyra från sajt. I bilens prislista skriver man dock fortfarande att det är möjligt – fast då endast på lagerbilar.

Renault började ta bort alternativet i flera Europeiska länder – däribland Spanien, Storbritannien och Tyskland – redan i slutet av 2020. Nu har ändringen alltså gjorts även i Sverige – och hemlandet.

Även Kangoo ZE, Renaults eldrivna transportbil, verkar ha påverkats av ändringen och går numera endast att köpa komplett.

Jag tycker att batterihyra är en smart affärsmodell för att sälja elbilar
Ja
31
105
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.