EU kräver att nya modeller inte ska släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer i genomsnitt. Med sina nollutsläpp är elbilar ett effektivt sätt att sänka snittet.
Därför valde Volkswagen att hålla liv i e-Golf tills ID.3 var klar. Leasingpriserna på ID.3 pressades ned och produktionen av ID.3 rusade i topp – allt för att sänka snitet.
Denna manöver hade inte ensamt räddat Volkswagen från böter. En annan bidragande faktor till sänkningen är att Volkswagen bildat en utsläppspool tillsammans med fyra elbilstillverkare: SAIC Motors, Aiways, LEVC och Next e-Go Mobile. Volkswagen får betala till de andra märkena för att deras elbilar hjälper till att sänka Volkswagens snitt.
Sammanräknat blev Volkswagens koldioxid-utsläpp 92 g/km under 2020, en minskning med 22 procent från 2019.
Tvingas betala dryga böter
För Volkswagen-koncernen i stort gick det inte lika bra. De lyckades sänka förbrukningen med 20 procent, men hamnade på 0,5 gram över gränsvärdet.
– Vi missade målet för 2020 knappt på grund av Covid-19-pandemin. Volkswagen-personbilar och Audi kommer tillsammans med Cupras och Skodas nya elektriska modeller göra att vi når vårt mål i år, säger koncernchefen Herbert Diess.
I och med att Volkswagen-koncernen inte når upp till EU-målet tvingas de böta. Det kommer inte som någon överraskning och det finns pengar avsatta i budgeten för detta.
Bötesbeloppet är 95 euro per missat gram för varje såld bil. Volkswagen-koncernen tvingas alltså betala halva den summan då de missade gränsvärdet med 0,5 gram.