BMW 320e och 520e visar upp sig – nya laddbara instegsmodeller

BMW utökar sitt laddhybridutbud med två nya versioner av 3- och 5-serien. Denna gång rör det sig om instegsvarianter med lägre effekt och pris.

BMW 320e och 520e visar upp sig – nya laddbara instegsmodeller

BMW:s laddhybrid-flora fortsätter att växa. Sedan tidigare erbjuder märket två olika laddbara drivlinor till sina modeller, fyrcylindriga 30e (252 eller 292 hk systemeffekt) och sexcylindriga 45e (394 hk systemeffekt).

Enligt tidigare uppgifter skulle en tredje, effektsvagare 20e-drivlina ha släppts någon gång under hösten 2020, först i 3-serien under modellnamnet 320e. Så blev dock inte fallet.

Nu släpps 320e istället i år. Europa-lanseringen är spikad till mars och samkörs med den större 5-serien som även den får en 20e-variant. Båda modellerna ska gå att beställa både i sedan- och kombiskrud direkt vid lanseringen.

Drivlinan i de båda modellerna består precis som i nuvarande 330e och 530e av en 2,0-liters fyrcylindrig bensinmotor som kombineras med en elmotor. Bensinspisens effekt har dock minskat från 184 hästkrafter till 163.

Systemeffekten är därmed också svagare: 204 hk/350 Nm istället för 252 hk/420 Nm (292 hk med 10 sekunders "XtraBoost" i 330e). Om elmotorn fortfarande är på 113 hk/265 Nm som tidigare nämns inte.

Tidigare ryktades det att förbränningsmotorn skulle bli BMW:s 1,5-liters trepip som återfinns i både deras och Minis mindre modeller. Det stämde alltså inte.

0–100 km/h ska avklaras på som bäst 7,6 sekunder om man väljer en 320e sedan. Långsammast är den fyrhjulsdrivna kombin 320e xDrive Touring och bakhjulsdrivna 520e Touring som båda grejar det på 8,2 sekunder. Fyrhjulsdrift går för övrigt inte att välja till 520e eller 320e sedan.

Toppfarten ligger på mellan 218 km/h (520e Touring) och 225 km/h (320e och 520e sedan). Vid ren eldrift är det istället 140 km/h som gäller för både 320e och 520e, precis som de "gamla" modellerna med mer pulver.

Något annat som är oförändrat från de piggare laddhybriderna är batteripaketet som är på 12 kWh brutto och 10,8 kWh netto. Eftersom WLTP-räckviddssiffror alltid beror på utrustning (inte minst fälgstorlek) anger BMW dessa som spann.

För 320e sedan är det 52–61 km medan kombikarossen Touring ska klara 50–59 km. För fyrkrafsaren 320e xDrive Touring är räckviddsspannet som anges 46–57 km.

Räckvidden för 520e är snarlik dess mindre syskon trots att den är både större och tyngre. För sedanen är spannet 53–61 km medan Touring ska gå att utrusta till 52–57 km.

Prisbilden för de nya modellerna har BMW inte delat med sig av ännu. Klart är i alla fall är att de nya "tjugorna" kommer bli billigare än dagens 330e (grundpris 497.800 kr) och 530e (grundpris 548.200 kr).

Vad tror ni, hade 320e och 520e kunnat bli de nya tjänstebilsfavoriterna?

204 hästar är helt lagom för mig!
Ja
46
15
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.