TeslaBjørn Testar: Är det dags för en ny mätstandard för elbilar?

Den norske Youtubern och elbilstestaren Björn "TeslaBjørn" Nyland föreslår en ny standard för hur elbilars räckvidd och laddtid ska deklareras.

Annons
Annons

TeslaBjörn testar – ett nytt stående inslag på Recharge


Biltillverkare brukar idag deklarera tiden det tar att snabbladda deras elbilar upp till 80 procent istället för när det är fullt. Detta eftersom laddeffekten sänks kraftigt från 80 upp till 100 för att inte skada bilens batterier. Vissa deklarerar dock inte vilken procent man börjar på för sin deklarerade laddtid.

När du läser specifikationerna för en elbil står det hur mycket räckvidd den har, hur mycket hästkrafter den har och så står det ofta också en laddtid till 80 procent. Men, medan vissa biltillverkare deklarerar tiden det tar från 0 procent skriver andra tillverkare ut tiden från 20 till 80 eller 30 till 80. Det finns ännu ingen industristandard.

80 procent är rimligt, men många elbilar börjar faktiskt strypa laddeffekten innan 80 procent, visar Björn Nylands egen testdatabas. Exempelvis med en Hyundai Kona eller dess syskon Kia e-Niro så vill du ladda till ungefär 75 eller 73 procent, menar han. Efter 73 procent börjar de gå ganska sakta.

Om du har bråttom och vill spara tid borde du därför ladda till endast 60–70 procent. Men Björn anser fortfarande att 75 procent är en ”bra kompromiss” mellan de två ytterligheterna; Tillfällena då man har bråttom och tillfällena då man stannar och äter så att bilen hinner laddas till hela 85–90 procent.

Att ladda till 90 procent tar dock för lång tid för de flesta och fungerar inte att ha som standard, menar han. Ett fåtal elbilar gör det snabbt men de flesta elbilisterna snabbladdar inte till 90 procent.

Om det hade blivit industristandarden skulle siffrorna se illa ut för de flesta modellerna förutom kanske Audi e-tron, Porsche Taycan och Tesla Model 3. Det vore inte bra med en för låg procent heller. 0–50 procent speglar inte heller verkligheten.

75 procent är en bra nivå där de flesta drar ut sladden och reser vidare, menar Björn. Att börja vid 10 procent är också mer realistiskt eftersom de flesta inte kör ner till noll. I verkligheten ger det också en viss marginal om exempelvis den närmsta laddstationen är helt upptagen.

Björn Nyland har sedan tidigare mätt laddtiden till 75 procent på bilarna han testat och har med hjälp av sin testdatabas gått steget längre. Genom att kombinera värdena han fått i sina räckviddstest med laddtiderna för 10–75 procent har han fått ut en annan siffra: Hur många kilometer som laddas i timmen.

De resulterande värdena avslöjar mycket om bilarnas energieffektivitet. Bilar som Porsche Taycan och Tesla Model 3 toppar listan över 900 kilometer i timmen sommartid eftersom de både kan ladda mycket fort och dessutom är energisnåla. Audi e-tron, som kan ladda 10–75 procent på endast 24 minuter, laddar trots det bara 601 km/h eftersom den har en hög förbrukningssiffra.

Databasexempel

Bil

Säsong

Wh/km i 90 km/h

Kapacitet, kWh

Räckvidd 100%, km

Räckvidd 75%, km

Laddtid 75%, min

75% laddning km/h

Porsche Taycan 4S 93 kWh

Sommar, torrt, 27 grader

150

86,9

579

376

18

1255

Model 3 Performance m. stänksskydd

Sommar, torrt, 24 grader

141

73,5

521

339

21

968

Tesla Model 3 LR RWD

Vinter, torrt, 5 grader

156

71,7

459

298

21

852

Tesla Model 3 Performance

Vinter, torrt, 5 grader

171

74

433

281

21

804

Model S LR Raven

Sommar, torrt, 16 grader

144

92,7

644

419

34

739

Audi e-tron 55

Sommar, torrt, 18 grader

225

83,1

370

241

24

601

Model X Long Range Raven

Sommar, torrt, 15 grader

177

92

520

338

34

596

Tesla Model S P100DL

Sommar, torrt, 15 grader

178

92

515

335

34

591

Tesla Model 3 LR 2021

Vinter, vått, 2 grader

149

69,9

468

304

31

589

Audi e-tron 50 Sportback

Sommar, torrt, 19 grader

201

63,9

318

207

22

564

VW ID3 1st

Sommar, torrt, 20 grader

135

55,8

413

268

30

537

Polestar 2

Sommar, torrt, 20 grader

167

72,8

435

283

33

514

Mercedes EQC

Sommar, torrt, 14 grader

192

80

420

273

34

482

Audi e-tron 50

Vinter, torrt, 0 grader

234

63

270

176

22

479

Nissan Leaf 62 kWh

Sommar, torrt, 24 grader

151

56

370

241

36

401

Kia e-Soul 64 kWh

Sommar, torrt, 14 grader

153

64

430

280

42

399

Hyundai Ioniq 28 kWh

Vinter, vått, −3 grader

156

28

180

117

18

390

Peugeot e2008 GT

Sommar, torrt, 19 grader

150

45

300

195

30

390

Peugeot e208 GT

Sommar, torrt, 15 grader

154

45

292

190

30

380

Källa: TeslaBjørns Google Drive

Annons
Annons
Rulla till toppen