BMW i4 – den nya elbilen stressas fram

Elbilen BMW i4 sluttestas just nu, och fort ska det gå. Om några månader är det dags för världspremiär.

BMW i4 – den nya elbilen stressas fram

BMW jobbar intensivt med att finjustera alla inställningar på BMW i4. Fokus är på att balansera kördynamik med rullkomfort. Även en elektrisk BMW ska vara förarfokuserad på samma sätt som dagens 3- och 4-serie.

Ingenjörerna och testförarna kollar bland annat hur motors kraftöverföring fungerar i kombination med andra komponenter under olika situationer. 

– För första gången utvecklar vi en BMW med sportigt DNA som bara ska köras på el. BMW i4 erbjuder allt som BMW står för – och är dessutom helt elektrisk, säger projektledaren David Alfredo Ferrufino Camacho.

I likhet med iX, och till skillnad mot iX3, är i4 från grunden elektrisk. Det finns ingen variant med förbränningsmotor.

BMW i4 kommer att säljas i olika versioner med upp till 530 hästkrafter. Toppmodellen kommer att göra 0-100 km/h under fyra sekunder. Till hjälp för att få ner kraften i backen finns ett nyutvecklat antspinnsystem som kallas ARB.

Kördynamik är inte allt utan BMW i4 ska även erbjuda god komfort på långresor. Räckvidden uppges till 60 mil (WLTP) som mest.

BMW i4 kommer att produceras i München, i samma fabrik som även tillverkar 3- och 4-serien. Motorerna och batteripaketet sätts ihop i den så kallade e-drive-fabriken i Dingolfing, medan battericellerna kommer från CATL och Samsung SDI. 

Produktionen drar igång senare i år. Enligt uppgifter som florerar i olika medier har tillverkningen tidigarelagts. Det kan både bero på en ökad efterfrågan på elbilar, men också på att alla biltillverkare kämpar med att få ner sina genomsnittliga utsläpp för att slippa EU-böter. Elbilar har nollutsläpp och sänker snittet effektivt.

Konceptbilen ger viss uppfattning om hur bilen kommer att te sig när maskeringen kommer av.

Jag längtar efter att få provköra BMW i4
Ja
183
24
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.