Håkan Samuelsson: Var fjärde såld Volvo ska vara laddbar 2021

Efter att ha precis missat sitt försäljningsmål för märkets "Recharge"-modeller 2020 vill Håkan Samuelsson nu se Volvo öka takten ytterligare i år.

Håkan Samuelsson: Var fjärde såld Volvo ska vara laddbar 2021

2021 har börjat starkt för Volvo Cars. I januari ökade försäljningen med 30,2 procent globalt. Även 2020 gick till slut bra för tillverkaren, trots en usel start. Man missade dock sitt globala försäljningsmål för de laddbara Recharge-modellerna med knapp marginal. I år har vd:n Håkan Samuelsson satt ett ännu tuffare mål.

– Ungefär en fjärdedel av vår globala försäljning borde vara Recharge i år, säger han till Automotive News Europe.

Volvos laddbara Recharge-modeller.

Recharge-namnet pryder idag både märkets laddhybrider och dess enda elbil XC40 P8. Under helåret 2020 stod de för 17 procent av Volvos globala försäljning, en markant ökning från 2019 (6,5 procent) men ändå mindre än det mål Håkan Samuelsson hade satt, 20 procent.

Volvo planerar att ha ett helt elektriskt modellprogram 2030 och Samuelsson har tidigare ställt sig bakom införandet av ett bensin- och dieselbilsförbud i Europa då.

Han lutar sig mot siffrorna för den andra halvan av 2020 då Recharge-andelen var 19 procent globalt. I Europa har Volvos laddbara utbud gått särskilt bra; Där stod de för 36 procent under andra halvåret och 31 procent under helåret.

– Jag är rätt nöjd med utvecklingen vi ser. Recharge-försäljningen kommer att fortsätta öka, säger Samuelsson till ANE.

XC40 P8 AWD Recharge – Volvos enda elbil för närvarande.

Recharge-modellerna lönsamma

De laddbara modellerna är lukrativa för tillverkaren, berättar finanschefen Carla De Geyseleer för tidningen.

Det handlar inte bara om volymuppgången, vi gör en bra marginal när vi säljer dessa bilar, säger hon.

Det gäller även elbilen XC40 P8 AWD Recharge. Enligt Håkan Samuelsson har Volvo samma marginal på den som på sina "konventionella" premiumbilar. Enligt Volvos egna siffror har man nu en marknadsandel på 10 procent av det segment Samuelsson kallar för "elektrisk premium" – som innefattar både elbilar och laddhybrider från märken som BMW, Mercedes-Benz, Audi och Tesla.

– Det är en mycket bättre marknadsandel än vi har i det traditionella premiumsegmentet, säger han.

– Vi tror att detta kommer att bli det nya premiumsegmentet.

Volvo ska lansera en ny elbil om året fram till 2025. Enligt tidigare uppgifter ska årets avtäckning ske mycket snart.

Jag tror att Volvo kommer nå sitt mål i år.
Ja
24
11
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.