Nya Audi e-tron GT har en riktigt överraskande nyhet!

Audi e-tron GT ska förena sportighet med GT-komfort – på ett hållbart sätt. Tycker du att man har lyckats?

Annons
Annons

Audi e-tron GT känns som att den har ”varit på gång” i flera år. Audi har på ett effektivt sätt pytsat ut information e-tron GT som lär bli herre på Audis elbilstäppa under en lång tid framöver. 

Så vad är det då vi har att göra med? En fyrdörrars GT-vagn med ett batteripaket på 85 kWh netto och en räckvidd enligt WLTP på 488 km. e-tron GT delar plattform med sin koncernkusin Porsche Taycan. En fördel med det är att e-tron GT får samma 800-voltssystem som Porschen vilket möjliggör snabbladdning med en effekt på upp till 270 kW.

Design

Audi är mycket stolta över designen på e-tron GT som blir ett avstamp för det designspråk vi kommer att se på kommande eldrivna Audi-modeller. Nog ser e-tron GT rätt sportig ut med en låg taklinje, långt axelavstånd och bred spårvidd. Den ser stor och stark ut, helt enkelt. 

Men det är inte bara en illusion, utan dimensionerna på e-tron GT är väl tilltagna. Nästan 5 meter lång (499 centimeter), nära två meter bred (196 centimeter) och knappt en och en halv meter hög (141 centimeter). Bagageutrymmet sväljer 405 liter.

I fronten är det klassiskt Audi, men den breda ”grillen”, som har fått luftintag som bara öppnar sig när batteriet eller bromsarna behöver kylning. I akterna sitter en spoiler som kan sättas i olika lägen beroende på hur aggressivt man vill ha det.

Nya Audi e-tron GT har en riktigt överraskande nyhet!
Nya Audi e-tron GT har en riktigt överraskande nyhet!
Nya Audi e-tron GT har en riktigt överraskande nyhet!

Interiör

En intressant detalj med interiören i e-tron GT är att Audi har valt att ta bort den nedre infotainmentskärmen och slopar därmed den tvåskärmslayout som bland annat vanliga e-tron har. När vi frågade om detta under förhandsvisningen svarade Audi att man gjort så för att e-tron GT ska vara så förarfokuserad som möjligt.

En följd av det är att många funktioner nu återigen styrs med fysiska knappar, exempelvis klimatanläggning och stolsvärme. Övrig infotainment återfinns i den 10,1-tumsskärmen som är kvar.

Audi har fokuserat mycket på hållbarhet vilket märks i interiören där två av de tillgängliga klädselvalen är tillverkade av material återvunnet från bland annat gamla textilier och plastflaskor. Väljer man dock tillvalet Sportsäten Pro är det två olika typer av läder som gäller.

Nya Audi e-tron GT har en riktigt överraskande nyhet!
Nya Audi e-tron GT har en riktigt överraskande nyhet!
Nya Audi e-tron GT har en riktigt överraskande nyhet!
Nya Audi e-tron GT har en riktigt överraskande nyhet!

Drivlina 

Både e-tron GT och RS e-tron GT kommer med quattro-fyrhjulsdrift via en elmotor på framaxeln och en motor på bakaxeln. Motorn bak är, precis som hos Porsche Taycan, tvåväxlad. Båda bilarna är starka och snabba maskiner. e-tron GT ger 476 hk och 630 Nm, medan RS-versionen har 598 hästar och 830 Nm.

Dessa effektsiffror skruvas dock upp ett slag via en boost-funktion när man sätter bilen i Launch Mode. Då får e-tron GT 530 hk och RS e-tron GT 646 hästar. 0 – 100 km/h är avklarat på 4,1 i vanliga e-tron GT och 3,3 i RS e-tron GT.

Båda modellerna har en diffbroms på bakaxeln för ultimat grepp ut ur böj. Fyrhjulsstyrning och adaptiv luftfjädring är tillval.

Batteri och laddning

Som sagt så klarar e-tron GT snabbladdning i upp till 270 kW. En ombordladdare på 11 kW är standard, men en lite kraftigare variant på 22 kW kommer att erbjudas lite längre fram. Batterier är på 85 kWh netto och 93 kWh brutto. Förhoppningsvis innebär detta är GT är lika bra som vanliga e-tron att hålla hög laddeffekt långt upp i procenten. 

Svenskt pris

De svenska priserna för Audi e-tron GT och RS e-tron GT lyder som följer:

e-tron GT: Från 1.158.000 kronor.
RS e-tron GT: Från 1.573.000 kronor.

 

Nya Audi e-tron GT har en riktigt överraskande nyhet!
Annons
Annons
Rulla till toppen