Volkswagen inför egen ”koldioxidskatt” på sina bilar – höjer priserna

Volkswagen vill sälja mer elbilar. Enligt uppgifter i den tyska pressen planerar man därför att höja priserna på sina förbränningsbilar till våren.

Annons
Annons

Volkswagen kommer att höja priserna på sina modeller baserat på hur mycket koldioxid de släpper ut, rapporter tyska Handelsblatt.

Det kommer göra märkets förbränningsmodeller dyrare, samtidigt som de helt elektriska som ID.3 och ID.4 inte kommer påverkas.

Märket brukar justera sina priser årligen för att ta hänsyn till inflationen enligt Handelsblatt men detta är första gången som företaget har tagit miljöpåverkan i åtanke också.

Tidningen ska ha tagit del av ett brev Volkswagengruppen skickat ut till sina handlare i Tyskland. I det ska det stå att priserna på alla modeller kommer höjas med i snitt 1,5 procent.

Ju mer koldioxid en modell släpper ut, desto dyrare kommer den bli. Det framgår inte av tidningens rapportering men det kan antas att det baseras på bilarnas g/km-siffror enligt den äldre NEDC-körcykeln. Detta eftersom de fortfarande används för att räkna ut snittutsläppen från tillverkarnas nyförsäljning i förhållande till EU:s utsläppsmål.

2020 bommade Volkswagenkoncernen sitt EU-mål och fick därför böta. Samtidigt klarade själva bilmärket Volkswagen sitt mål.

Volkswagen har ännu inte gått ut med någon fullständig prislista, men de Volkswagenhandlare om Handelsblatt talat med förväntar sig att stora och tunga fordon kommer drabbas hårdast.

– För de större förbränningsmodellerna förväntar vi oss upp till fyra procent, säger en handlare från södra Tyskland till tidningen.

I Tyskland ska handlarna, som just nu omfattas av nedstängningar på grund av coronapandemin, nu vara oroliga för att prishöjningarna kommer leda till ytterligare försäljningstapp.

– Vi behöver att handeln öppnas upp, och vi behöver det nu, säger Dirk Weddigen von Knapp, chef för den tyska Volkswagen- och Audi-återförsäljarföreningen, till tidningen.

Samtidigt är det nya prissystemet i linje med Volkswagens mål att endast sälja klimatneutrala bilar 2050. Det målet har även antagits av den tyska bilindustrin i stort.

Alla vill dock inte satsa helt på eldrift, inte ens Volkswagen själva. Porsche, som ägs av Volkswagen, har gått ut med att man även satsar på syntetbränslen till förbränningsmotorer parallellt med eldriften.

Det går trögt med elektrifieringen i Tyskland jämfört med andra marknader. 2020 stod elbilar och laddhybrider för 13,5 procent av nyregistreringarna. Sverige låg på stark tredjeplats med en laddbar andel på hela 32,2 procent.

Som huvudskäl till att de tyska konsumenterna inte väljer laddbart nämns bristen på laddinfrastruktur i landet, trots att 20 procent av alla laddstationer i EU finns i Tyskland enligt en ACEA-rapport från ifjol. Tyska elbilsköpare får också mer i bonus än svenska och betalar mindre moms.

Tysklands regering införde också nyligen en lag som kräver att laddboxar installeras i alla hus som nybyggs eller renoveras. Man har också infört ett krav att alla bensinmackar i landet ska ha laddstolpar för elbilar.

Någon prishöjning är inte aktuell i Sverige, uppger Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Group Sverige till Recharge.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen