Den nyligen lanserade C-klassen kommer inte att byggas om till renodlad elbil, utan en helt elektrisk C-klass ska göras på en elektrisk plattform, uppger Markus Schafer, operativ chef på Mercedes-Benz för brittiska Autocar.
Den stora S-klassen kommer snart i helt elektrisk version på elplattformen MEA, men den plattformen är inte aktuell för C-klassen. Istället kommer C-klass att använda den mindre MMA-plattformen.
– Plattformen kommer att användas för kompakta och mellanstora bilar från och med 2024, säger Markus Schafer.
Hans kollega, chefingenjören Christian Früh, förklarar varför Mercedes inte elkonverterar dagens C-klass.
– Förklaringen är att vi inte kan packa in batterier utan att göra bilen mer högbyggd. Då riskerar vi att förlora C-klassens identitet och tvingas göra kompromisser i bakaxeln. El-plattformen som används för E-klassen och S-klassen är tyvärr för stor och dyr för C-klassen.
Markus Schafer menar att Mercedes har ett tillräckligt utbud av elbilar utan att behöva elkonertera dagens C-klass. Senare i år kommer suven EQB och sedarna EQE och EQS.