Forskare: Elbilsrevolution ett måste för att nå klimatmålen

Det behövs mycket mer elbilar och laddinfrastruktur om Sverige ska nå sitt utsläppsmål för vägtransporterna 2030. Det säger VTI-forskaren Maria Bratt Börjesson i en intervju med Svenska Dagbladet.

Annons
Annons

Det är bråttom nu om Sverige ska nå sitt mål att minska utsläppen från alla inrikes vägtransporter med 70 procent mellan 2010 och 2030, skriver SvD. För att nå det behövs ännu mer eldrift och laddinfrastruktur för att stödja det.

– För att nå målen är det viktigaste att vi ändrar drivmedel från fossila bränslen till icke-fossila. Där är vi på god väg redan med elbilar som blir allt mer populära, men staten måste ta ett stort ansvar för att man ska kunna köra på el oavsett var man bor i Sverige, säger Maria Bratt Börjesson, nationalekonom vid statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till tidningen.

Svenskarna behöver ändra sina vanor och omfamna elektrifieringen, menar hon. Den politik som beslutats för i Sverige idag, som det kontroversiella bonus/malus-systemet eller utbyggandet av kollektivtrafik och cykelbanor, är dessutom otillräcklig för att nå målet.

– Ekonomiska styrmedel som höjd bensinskatt minskar visserligen bilkörandet, men det slår hårt mot vissa grupper i samhället och samhällskostnaderna blir stora. Då måste vi ändra drivmedel, och elektrifieringen ser ut att vara lösningen på längre sikt, säger Maria Bratt Börjesson till SvD.

Norge visar vägen

En förutsättning för det är att laddinfrastrukturen byggs ut, något vårt grannland i väst lyckats snabbt med. 2020 såldes fler elbilar i Norge än bensin-, diesel- och laddhybridbilar tillsammans. Landet är på god väg nå sitt mål att inte en enda diesel- eller bensinbil ska säljas där från redan 2025. 

Som skäl till Norges framgångar anges i artikeln landets väl utbyggda laddinfrastruktur och skattebefrielse av elbilar.

Även svensk bilindustri ställer sig bakom forskarens ståndpunkt, något som kanske inte är förvånande med tanke på Volvo Cars vd Håkan Samuelssons uppmärksammade uttalande i december till stöd för ett europeiskt förbränningsförbud 2030.

– Staten kommer med styrmedel, laddinfrastruktur och regler, fordonstillverkarna bidrar genom att komma med bättre och billigare produkter. Slutligen är det konsumenten som måste köpa produkten, och det tar lång tid att ändra en konsumentkultur. Det är dock något vi har sett nu, och elbilar är på väg att bli en volymprodukt i Sverige, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden, till SvD.

Annons
Annons
Rulla till toppen