Volvos mål: Helt elektriskt premiummärke senast 2030

Volvo satsar helt på premium-elbilar och online-försäljning.

Volvos mål: Helt elektriskt premiummärke senast 2030

Volvo Cars räknar med att lagstiftning och ökade satsningar på laddinfrastruktur ska öka efterfrågan på elbilar de kommande åren.

Därför ska deras bilar med förbränningsmotorer nu successivt fasas ut och 2030 ska Volvo Cars bara tillverka elbilar. Ett delmål är att 50 procent av företagets globala försäljning ska utgöras av elbilar 2025. Resterande 50 procent ska utgöras av hybrider.

– Istället för att investera i en krympande verksamhet valde vi att investera i framtiden – elektriskt och online, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars. 

Volvos satsning på premiumsegmentet kommer att fortsätta för de elektriska bilarna.

– Vi är helt fokuserade på att bli en ledare i det snabbt växande segmentet premium-elbilar, säger Håkan Samuelsson

Försäljningen av elbilarna kommer endast att ske online under namnet Care by Volvo. Enligt ett pressmeddelande ska de erbjuda "ett transparent konsumenterbjudande". Exakt vad detta betyder framgår inte, men vi kan räkna med att möjligheterna att pruta försvinner.

Klok strategi!
Ja
28
50
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.