Laddnätverket Ionity planerar stor expansion i Europa

Ionity och dess ägare Volkswagen, BMW, Daimler, Ford och Hyundai ska just nu sitta i förhandlingar om att bygga ut laddnätverket ordentligt i Europa. För att kunna inleda expansionen behövs nya investeringar från biltillverkarna.

Annons
Annons

Ionity är de äldre biltillverkarnas svar på Teslas egenfinansierade Supercharger-nätverk. Företaget, som bildades 2017 av BMW, Daimler, Ford och Volkswagenkoncernen, kan idag bland annat stoltsera med att ha Europas snabbaste snabbladdare med en effekt på hela 350 kW – mer än någon bil på marknaden kan ta emot.

Men, trots att även Hyundai Motor Group (som även äger Kia och Ioniq) investerat i Ionity sedan dess så har utbyggnadstakten släpat efter Teslas.

Om inget görs kan det bidra till att det blir mer köer vid stationerna framöver, även om fler aktörer likt OKQ8 ger sig in i matchen i Sverige. Ifjol uppnådde flera svenska storstäder inte EU:s rekommenderade nivå för hur många elbilar och laddhybrider som ska finnas per laddstolpe i ett område, enligt en rapport från Stockholms Handelskammare.

Vill lägga på ett kol

Ionity och dess ägare ska därför just nu sitta i förhandlingar om att expandera sitt nätverk ”ordentligt” i Europa för att hålla jämna steg med den ökande försäljningen av elbilar, rapporterar Bloomberg.

För att snabba på expansionstakten behöver biltillverkarna skjuta till mer pengar. Uppgifterna om att Ionity och dess delägare sitter i förhandlingar för att göra upp en tillväxtplan har bekräftats av vd Michael Hajesch.

Ytterligare investeringsmöjligheter övervägs, säger Hajesch till Bloomberg.

Får Ionity mer pengar skulle det låta nätverket bygga stationer inne i storstäder samt längs mindre trafikerade motorvägar där det för närvarande saknas, noterar Bloomberg. Tesla, som nyligen öppnade för att låta andra bilmärken ladda på deras stationer, har redan börjat göra det i Sverige.

Det är dock lika osäkert som när Ionitys ägare eventuellt kan tänkas skjuta till de extra pengarna som behövs. Hittills har Volkswagenkoncernen, BMW, Daimler, Ford och Hyundai investerat drygt 2 miljarder kronor i Ionity, som ifjol också höjde sina kundpriser rejält.

Laddinfrastrukturen är en avgörande flaskhals för omställningen till elektrifierade vägtransporter. Enligt rapporten från Stockholms Handelskammare uppskattas Sveriges drygt 10.300 laddpunkter 2020 behöva öka till ungefär 260.000 år 2030 för att upfylla EU:s rekommenderade nivå.

Tidigare i veckan pekade även Maria Bratt Börjesson, nationalekonom vid statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), på hur viktigt det är att fler laddstationer byggs i landet i en intervju med Svenska Dagbladet.

Annons
Annons
Rulla till toppen