Officiell: Porsche Taycan Cross Turismo – en riktig tungviktare

Vem hade trott att Porsche skulle blir först med en eldriven kombi?

Officiell: Porsche Taycan Cross Turismo – en riktig tungviktare

Porsche Taycan har blivit kombi och fått tilläggsnamnet Cross Turismo. Till en början lanseras 4 drivlinor: Taycan 4 Cross Turismo, Taycan 4S Cross Turismo, Taycan Turbo Cross Turismo och Taycan  Turbo S Cross Turismo.

Förutom kombiluckan är den förstås mycket lik sitt syskon Taycan. Men den har också fått ytterligare ett körläge: Gravel Mode som optimerar körning off road (om nu någon vill ta sin Taycan Cross Turismo dit). Nedan följer alla höjdpunkter.

Porsche Taycan Cross Turismo : Prestanda och drivlina

Taycan 4 Cross Turismo har en effekt på 380 hästar (476 vid launch control) och 500 Nm i vridmoment. Taycan 4S Cross Turismo trycker upp effekten till 490 hk och hela 571 vid launch control.

Turbo och Turbo S har samma effekt i vanligt läge – 625 hästar – men Turbo S ger 761 hk vid launch control mot 680 hk för "vanliga" Turbo. Vridmomentet i Turbo är 850 Nm och i Turbo S hela 1.050 Nm.

Alla fyra varianter av Taycan Cross Turismo är såklart kvicka. Men om vi börjar från botten och jobbar oss uppåt: Taycan 4 Cross Turismo gör 0–100 km/h på 5,1 sekunder och når ett toppfart på 220 km/h. Taycan 4S Cross Turismo är lite snabbare till 100 km/h – 4,1 sekunder och fortsätter accelerera hela vägen till 240 km/h.

Sedan kommer värstingarna med turboemblem. Taycan Turbo Cross Turismo fixar stillastående till 100 på bara 3,3 sekunder och har en toppfart på 250 km/h. Spjutspetsen framför alla är naturligtvis Taycan Turbo S Cross Turismo som gör 0 – 100 km/h på bara 2,9 sekunder och har precis som Turbo utan S en toppfart på 250 km/h.

Alla versioner är fyrhjulsdrivna och har en motor på vardera axeln. Likt vanliga Taycan har Cross Turismo också en tvåstegad växellåda till motorn bak. Motorn fram är enväxlad.

En annan sak som skiljer Turbo S från övriga är att den har keramiska bromsar som standard. 420 millimeters skivor med tiokolvsok fram och 410 millimeters fyrkolvsok bak.

Och tacka för det sedan, inte bara Turbo S, utan alla modeller är riktiga tungviktare. Taycan Cross Turismo 4 och 4S har en tjänstevikt på 2.320 kg. Turbomodellerna är ännu tyngre – 2.395 kg.

Porsche Taycan Cross Turismo: Laddning, Batteri och räckvidd

Snabbladdning är en av Taycans stora höjdpunkter. Cross Turismo är inget undantag. Alla modeller har 270 kW-laddning som standard, även om det ska sägas att fönstret för att få den laddhastigheten är smalt, vilket vi inte minst fick erfara under vårt elbilsrace vi genomförde tidigare i år.

Ombordladdarna är på 11 kW och via dem laddas batteripaketen från tomt till fullt på 9 timmar.

Batterierna, ja. Porsche har gjort det enkelt för sig och försett alla modellvarianter med samma batteripaket på 93,4 kWh. Räckvidden skiljer sig dock något:

• Taycan 4 Cross Turismo: Upp till 456 km (WLTP)
• Taycan 4S Cross Turismo: Upp till 452 km (WLTP)
• Taycan Turbo Cross Turismo: Upp till 452 km (WLTP)
• Taycan Turbo S Cross Turismo: Upp till 419 km (WLTP)

Porsches Taycan Cross Turismo: Bagage

Taycan Cross Turismo är ju en kombi, så det ju extra intressant att veta hur mycket den faktiskt kan lastas med. Och det skiljer sig lite mellan modellerna. Taycan 4 Cross Turismo och 4S lastar 446 liter med baksätet uppe och 1.212 liter med det nedfällt. Tubroversionerna aningen mindre: 405 liter med baksätet upp, 1.171 liter med det nedfällt.

Porsche Taycan Cross Turismo: Pris

Föredömligt nog så är faktiskt de svenska priserna redan på plats. I Sverige kostar Taycan 4 Cross Turismo från 1.140.000 kronor, Taycan 4S Cross Turismo från 1.270.000 kronor, Taycan Turbo Cross Turismo från 1.750.000 kronor och Taycan Turbo S Cross Turismo från 2.130.000 kronor.

 
Kombi och fjädring för grusväg – perfekt bil för svenska vägar!
Ja
265
19
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.