Så lite kostar ”Europas billigaste elbil”

Renaults budgetmärke Dacia har lanserat "Europas billigaste elbil" – stadsbilen Spring.

Annons
Annons

Nu är våren snart här, enligt Renaults mycket ordvitsiga kommunikationsavdelning. Budgetelbilen Dacia Spring (vår) lanserars nämligen nu ute i Europa.

Ordvitsarna slutar inte där. Dacia Spring är en viktig del av Renaults storsatsning på elbilar som går under namnet ”Renaultuion”. Dacia Spring är enligt märket ”den mest prisvärda bilen i Europa” och ska därför innebära en ”r-EV-olution”.

Visst kan man rulla med ögonen åt det men Renaults budgetelbil har tidigare spåtts bli en viktig ”störare” (från engelskans ”disruptor”) på bilmarknaden, det vill säga något som sätter sådan press på konkurrenterna att de tvingas agera. Precis som det kan sägas att Tesla gjort med sina elbilar, med andra ord.

Dacia Spring är mångt och mycket en Europa-anpassad version av Renault City K-ZE som sedan 2019 säljs på den kinesiska marknaden med ett grundpris vid lanseringen på endast runt 70.000 kronor. Den är i sin tur en eldriven version av ännu billigare bensinbilen Renault Kwid som säljs i Indien.

Läs mer om Dacia Spring här!

Billigare än Fiat 500e och Seat Mii

Så lite kostar
Fiat 500e, här i det dyrare utförandet Cabrio La Prima. Foto: Dino Eisele

Idag är det Seat Mii Electric som är Sveriges billigaste elbil sett till grundpriset (264.900 kr), men i sommar kommer även Fiat 500e med ett grundpris på 261.900 kr för snikversionen Action.

Renault fortsätter att hålla på avslöjandet av Dacia Springs svenska prislapp men nu vet vi i alla fall vad priset blir i Frankrike: 16.990 euro.

Det är klart billigare än vad både Fiat 500e och Seat Mii går loss för i Frankrike. Fiat 500e Action börjar där på 24.500 euro med ett 23,8 kWh batteri och 185 km WLTP-räckvidd.

Så lite kostar
Seat Mii Electric. Foto: Peter Gunnars

Seat Mii Electric (som är syskon till Skoda Citigo iV och Volkswagen e-Up) börjar i Frankrike på 21.920 euro med ett 32,3 kWh batteri och en WLTP-räckvidd på 259 km. Prisbilden är med andra ord inte riktigt jämförbar med Sverige.

Den suv-aktiga Dacia Spring har jämförelsevis en deklarerad räckvidd på 230 km enligt WLTP-körcyklen tack vare ett batteri på 26,8 kWh. Tidigare uppgav Renault 225 km så det verkar ha ökat något.

Något som bör nämnas är att det är en hel del utrustning som saknas i det franska grundpriset, inte minst 30 kW DC-laddning som enligt tidigare uppgift ska kunna ladda bilens batteri till 80 procent på drygt en timma.

Så lite kostar
Dacia Spring Confort Plus inkluderar bland annat en 7-tums infotainmentskärm med Apple Car Play. Foto: Renault.

För att få det måste man först välja en bil med ”Confort Plus”-paketet (där även en 7-tums pekskärm med Apple Car Play, backkamera och P-sensorer bak ingår) för 18.490 euro istället. Sedan finns tillvalet DC-laddning för 600 euro enligt prislistan. Utan det verkar det vara långsam växelströmsladdning som gäller enkom.

Det är nog inte fel att gissa att det blir något som ingår i standardutrustningen i Sverige.

Anpassas för Sverige

Så lite kostar
Foto: Renault.

Franska intressenter kommer att kunna lägga beställningar på privatkunds- och företagsversionerna av Dacia Spring den 20 mars och de första kundleveranserna ska sedan ske i höst.

I Sverige är priser och lanseringsdatum ej fastställda ännu, något som beror på att Dacia Spring ska anpassas för vårt kallare klimat.

Just nu arbetar man med ”cold-climate”-anpassningarna för Sverige och det är därför vi inte kan ge närmare besked om lansering eller priser, skriver Karin Lyrborn, presschef på Renault Sverige, i ett mejl till Recharge.

2022 kommer också en tredje version av bilen som offrar baksätet för mer lastutrymme. Den kallas Dacia Spring Cargo.

Annons
Annons
Rulla till toppen