Ny rapport: Bensin- och dieselbilar 450 gånger värre än elbilar

Forskningsstudie visar på enorma skillnader mellan elbilar och fordon som går på fossila bränslen.

Annons
Annons

Det pratas mycket om hur mycket råvaror som går åt vid produktionen av elbilar, och i synnerhet mineraler som krävs för tillverkning av batterier. En studie från den europeiska transportorganisationen Transport & Environment visar att det är bara 30 kilo material från en elbil som inte kan återvinnas. Motsvarande siffra för en bensin- eller dieselbil är 14 ton.

Förklaringen till att det skiljer mer än 450 gånger är att en bil med förbränningsmotor i genomsnitt förbränner 17.000 liter olja under sin livslängd.

– Vår analys visar att råvarubehovet hos elbilsbatterierna bleknar jämfört med bränslet som förbränns av bilar med fossila bränslen, som till skillnad från batterier inte kan återvinnas, säger Lucien Mathieu, transportanalytiker på T&E.

Ny rapport: Bensin- och dieselbilar 450 gånger värre än elbilar
Polskt kolkraftverk i Belchatow.

Även renare med smutsig el från Polen

I studen förutsätts att elbilarna drivs med förnybar energi, som vind-, sol- eller vattenkraft. T&E har tidigare studerat vad som händer om elbilarna laddas med energi från Europas skitigaste elproducent, Polen. 

Resultatet blev ändå en miljövinst där elbilen släpper ut 22 procent mindre växthusgaser än motsvarande fossilt drivna bil.

Forskarna ser att elbilarna har en potential att göra ännu mindre klimatavtryck än idag. Mängden litium, nickel och kobolt som krävs för att tillverka en elbil kommer att minska. Och ännu mer av materialet som går åt för att tillverka elbilen kommer att gå att återvinna.

– Elbilen i sig släpper inte ut någonting, så frågan är om vi kan tillverka den på ett klimatneutralt sätt. Vi är medvetna om problemet med batterierna – men dagens batterier kommer att ersättas med bättre. Lägger man lika mycket tid, energi och pengar på att utveckla batterierna som man lagt på förbränningsmotorerna i över hundra år så kommer de att vara helt outstanding, säger Stefan Pettersson som leder forskningsgruppen Elektromobilitet på det statliga forskningsinstitutet RISE till Dagens industri.

EU-kommissionen har lagt ett förslag om att 90 procent av all kobolt, koppar och bly samt att 35 procent av lithium ska återvinnas. Den gröna partigruppen vill höja gränserna ytterligare.

I dag produceras en del av batterierna till europeiska elbilar i Asien. Redan under 2021 beräknas tillverkningskapaciteten inom Europa räcka till för att slippa långväga frakt av batterier. Till 2025 ska kapaciteten inom Europa ha vuxit för att räcka till åtta miljoner elbilar årligen.

Annons
Annons
Rulla till toppen