Flera europeiska biltillverkare dissar vätgasen: "För dyrt, ineffektivt, långsamt ..."

Flera europeiska biltillverkare har nu ändrat sig om vätgasen som personbilsbränsle. Volkswagengruppens vd Herbert Diess dissar bränslet totalt, trots koncernens tidigare satsningar. "Inte ens om 10 år", säger han i en intervju.

Flera europeiska biltillverkare dissar vätgasen: "För dyrt, ineffektivt, långsamt ..."

Flera europeiska biltillverkare är nu skeptiska till vätgasens framtidsutsikter och vill därför inte investera något mer i tekniken, rapporterar brittiska Financial Times.

Det är olägligt, noterar tidningen, eftersom vätgasen är en av flera viktiga grundpelare i EU:s plan för att uppnå koldioxidneutralitet 2050. Även Sveriges regering överväger en storsatsning på bränslet.

Bland tillverkarna som nu tar sin hand från vätgasen återfinns Volkswagen, nybildade Stellantis (tidigare PSA och Fiat/Chrysler) och Mercedes-Benz. Samtidigt ska BMW enligt uppgift fortfarande ha en vätgasdriven X5 på gång till 2022. Mest satsar dock två asiatiska tillverkare: Toyota och Hyundai har båda bräncellsbilar i produktion.

– Vi kommer inte att få se vätgas användas i bilar. Inte ens om 10 år, eftersom fysiken bakom det hela är oförnuftig. Du kan inte skala upp och ner bränslecellen på samma sätt som en förbränningsmotor. Så du behöver ytterligare ett 10 kW-batteri och en elmotor. Och så behöver du dra bränsle till bränslecellen, säger Volkswagens vd Herbert Diess till Financial Times.

Nyligen delade han också ett snarlikt budskap på Twitter:

Det var inte länge sedan som Volkswagen-koncernen satsade stort på att utveckla vätgasbilar. 2019 uttryckte VAG-märket Audis styrelseledamot Hans-Joachim Rothenpieler stort förtroende för bränslet och sa att "vätgas är nästa logiska steg för e-mobilitet" i en intervju med tyska Automobilwoche.

Året innan hade Volkswagen och Audi hävdat att man nått ett "genombrott" för bränslecellsbilar. Men, sedan dess har kursen allt mer lagts om till batterieldrift. Så sent som denna månad gick Ralf Brandstätter, chef för bilmärket Volkswagen, ut med at man satsar ännu hårdare på elbilar.

Samtidigt äger VW-koncernen även lastbilstillverkarna Scania och MAN. Scania satsar likt sin ägare på batterieldrift och anser att vätgas endast kommer bli en nischprodukt för lastbilar.

Någon annan som ändrat sin ton är den tidigare Groupe PSA-vd:n Carlos Tavares, numera vd för Stellantis som bildades efter att PSA och Fiat/Chrysler gått med om en sammanslagning i januari i år.

Tillverkarna som fortfarande satsar på att bygga vätgasbilar är de som ligger efter när det kommer till batteri- och elbilsteknik, antyder han till Financial Times.

Även om det var länge sedan "PSA-gruppen" och "vätgas" skapade några rubriker tillsammans (eventuellt 2006) så var Fiat/Chryslers framlidne vd Sergio Marchionne inne på att inleda ett utvecklingssamarbete med Hyundai för att ta fram bränsleceller 2017. Det verkar dock inte som att det blev av.

Besynnerligt nog sågs en mycket entusiastisk Carlos Tavares så sent som i juli ifjol posera med franska MissionH24:s bränslecellsdrivna Le Mans-prototyp LMPH2G, som ska ha sin tävlingsdebut 2024. Bland sponsorerna till MissonH24 finns PSA:s mångåriga "partner", oljebolaget Total.

Stellantis vd Carlos Tavares var i somras entusiastisk efter att han fått köra Mission H24:s bränslecellsdrivna Le Mans-prototyp. Foto: Bertrand Guay/Getty Images

MissionH24 har utvecklat en riktig tävlingsbil baserad på en mycket lovande form av framdrivning. Jag är en entusiastisk, inbiten och passionerad älskare av motorsport och teknik. sa Carlos Tavares i ett uttalande daterat 27 juli 2020.

Samtidigt antydde han att det finns vissa svårigheter med tekniken.

– Naturligtvis är den väg som MissionH24-programmet följer full av fallgropar som måste undvikas. Men detta projekt visar att el- och vätgaslösningen är en konkret och lovande verklighet.

Om Tavares nu svängt i vätgasfrågan kan det få stora konsekvenser. Volkswagen och Stellantis är nämligen Europas två största bilkoncerner; Tillsammans har de en marknadandel på över 45 procent.

Renault ser fortfarande potential

En biltillverkare som däremot fortfarande (vät)gasar på är Renault. Den franska tillverkaren, som ingår i en allians med japanska Nissan och Mitsubishi, ser enligt Financial Times en stor potential för bränsleceller i transportbilar.

I februari i år bildade Renault ett samriskföretag tillsammans med det amerikanska företaget Plug Power för att utveckla bränslecellsdrivna transportbilar. Med hjälp av Plug Power har Renault som mål att ha 30 procent av marknaden för vätgasdrivna lätta transportfordon.

Renaults chef för alternativa bränslen, Philippe Prevel, säger till tidningen att bränsleceller är nödvändiga för transportfordon som behöver kunna ta sig längre än 30 mil utan stopp. Batterierna som krävs för det sväljer för mycket lastkapacitet för att helt eldrivna lastbilar ska vara vettiga, menar han.

Enligt Volkswagens vd Herbert Diess är bränslecellstekniken dock alldeles för dyr – så pass att kilometerkostnaden kan bli tre gånger så stor som med batterieldrift.

Jag tycker att det är illa att inte fler satsar på vätgas.
Ja
62
55
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.