Skatteverkets motdrag: Sänkt förmånskatt för elbilar och milersättning till fler

Regeringen förslag på kraftigt höjda förmånsvärden för de flesta bilar har fått hård kritik. Skatteverket vill istället skrota dagens system och införa ett enklare som premierar miljöbilar. De vill också ändra milersättningen.

Skatteverkets motdrag: Sänkt förmånskatt för elbilar och milersättning till fler

I dag har Skatteverket lämnat över ett helt nytt förslag på beskattning av förmånsbilar till finansdepartementet. Regler som ska vara enklare och premiera miljöbilar mer än dagens system.

Det nuvarande regelverket härstammar från 1987 och har sedan dess lappats och lagats. Regeringen har föreslagit att justera förmånsvärdena från den 1 juli så att det blir dyrare för de flesta att skaffa bil genom sin arbetsgivare. Förslaget har fått massiv kritik, bland annat för att det skulle göra många miljöbilar dyrare.

Skatteverket vill sätta förmånsvärde utifrån en bils pris, och sedan ge rabatt (nedsättning) för miljöbilar. Rabattens storlek beror på hur miljöeffektiv bilen är. Elbilar ska få större rabatt än laddhybrider. 

För elbilar dras 350.000 kronor av på priset när förmånsvärdet bestäms. Nedsättningen kan dock högst bli 50 procent av bilens nybilspris.

För laddhybrider föreslås nedsättningen bli 130.000 kr, och 70.000 kr för vanliga elhybrider. Vätgasbilar 275.000 kr, biogasbilar 20.000 kr och etanolbilar 5.000 kr. 

I dag sätts förmånsvärdet på elbilar genom att jämföra med motsvarande bil utan eldrift, men i dag är många elbilar helt egna konstruktioner och inte direkt jämförbara med någon bil med förbränningsmotorer. Det är en av de problem med dagens system som Skatteverket vill rätta till.

– Bestämmelsernas utformning leder till onödig administration och merarbete för både arbetsgivare och oss på Skatteverket, men även oförutsägbarhet för bilbranschen och anställda. Det drabbar framför allt arbetsgivare och anställda och med ett nytt regelverk kommer det bli enklare och mer förutsägbart för alla parter, säger Yngve Gripple, rättslig expert på Skatteverket.

För de som kör långt förslås gränsen på 3.000 mil per år tas bort och ersättas med en gräns på 250 eller 275 mil per månad i tjänsten. Tanken är att en månadsgräns gynnar dem som har en tillfällig arbetstopp med mycket körning.

Milersättning till fler

Skatteverket vill också ändra på reglerna för milersättning så att anställda kan få milersättning även om de laddar sin elbil eller laddhybrid på jobbet.

– Det underlättar för de anställda som har en elbil eller laddhybrid och som i och med förslaget kan få milersättning på samma villkor som anställda med andra biltyper, säger Yngve Gripple.

Här kan du läsa hela förslaget.

Vi har sökt finansminister Magdalena Andersson (S) för en kommentar om förslaget, men ännu inte fått något svar. Vi har också sökt Per Bolund (MP) som presenterade regeringens förslag till nya förmånsregler.

Bra förslag!
Ja
348
38
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.