Norden i allmänhet och Sverige i synnerhet är kombimodellens förlovade land. Tills för några veckor sedan var vi helt svältfödda på elektiska kombibilar, då kom Porsche Taycan Cross Turismo, men den bilen fylelr inte riktigt hålet i utbudet.
Porsche-kombin lär knappast bli någon storsäljare med sin sjusiffriga prislapp. MG:s nykomlingar MG5 Electric och MG Marvel R har bättre möjligheter att sälja i stora volymer.
Den sistnämnda benämner MG som en SUV i C-segmentet. Designspråket med breddade skärmar och hög markfrigång gör att den får liten skogshuggaraura. Hyfsat kapabel lär den dock vara.
Det första versionen som introduceras på marknaden är fyrhjulsdriven och har tre motorer – två på bakaxeln och en på framaxeln. Effekten hamnar på 288 hk och 665 Nm. 0–100 km/h är gjort på 4,9 sekunder och toppar 200 km/h. Räckvidden ska enligt MG hamna på 40 mil.



Dessvärre för svenska köpare så får inte Marvel R dra mer än 750 kg.
”Nya MG5 Electric är den första 100 procent elektriska kombin i världen”, skriver MG i pressmeddelandet. Och nog är det en riktigt kombi, med ett generöst bagageutrymme på 578 liter – större än Volvo V90.
Precis som sitt syskon fåt MG5 Electric en räckvidd på 40 mil enligt WLTP. Effekten ät något reducerad – 184 hk och 280 Nm. 0–100 km/h är avklarat på 8,3 sekunder.
MG uppger ingen snabbladdningseffekt för någon av bilarna, bara att de kan ladda till 80 procent på 30 min, men lämnar en brasklapp med att mer info kommer innan premiären.
För MG Marvel R:s del ska de ske redan i maj, medan MG5 kommer till Sverige i oktober. Priserna väntar vi med spänning på.



