Volvos drag: Bygger eget snabbladdningsnätverk i Italien

Volvo Cars ska tillsammans med sin italienska generalagent bygga ett eget nätverk av 175 kW-snabbladdare i Italien. Projektet kallas Volvo Recharge Highways.

Annons
Annons

Volvo Cars planerar att göra en Tesla och bygga sitt egna nätverk av snabbladdare. Men, inte på hemmaplan.

Volvo står idag utan något eget laddnätverk och har till skillnad från flera konkurrenter inte heller investerat i Ionity-nätverket. Man har sedan ifjol ett samarbete med tjänsten Plugsurfing, men inte så att man kan erbjuda några rabatterade laddpriser. Volvo XC40 P8 AWD Recharge-ägare får därmed betala fullpris överallt.

Det kan det nu bli ändring på, men i sådant fall bara för Volvos italienska kunder.  Samtidigt som tillverkarens andra elbil, Volvo C40 Recharge, lanserades gick nämligen generalagenten Volvos Car Italia ut med en oväntad nyhet: man ska bygga ett eget nätverk av snabbladdare längs landets motorvägar.

Volvos drag: Bygger eget snabbladdningsnätverk i Italien

Projektet kallas Volvo Recharge Highways och görs i samarbete med Volvos italienska återförsäljare. 30 stationer med två laddpunkter vardera planeras och 25 av dessa ska stå klara mot slutet av sommaren. Samtliga ska drivas med förnyelsebar energi.

Laddeffekten blir 175 kW, något mer än de 155 kW Volvo och systermärkets Polestars elbilar i nuläget klarar av att ta emot. Däremot kommer stationerna vara öppna för alla märken.

Någon prisstruktur har inte delats, men det lär troligen bli olika pris för Volvoägare och andra elbilister. Klart är i alla fall att Plugsurfing ska stå bakom nätverkets app.

Volvos drag: Bygger eget snabbladdningsnätverk i Italien
De flesta av Volvos snabbladdare hamnar i de mer välmående och tätbefolkade norra delarna av landet.

Den första stationen i nätverket ska byggas i hjärtat av Milanos nya Porta Nuova-distrikt. Där planerar Volvo också att på sikt bygga mer än 50 stycken 22 kW-parkeringsladdare.

Volvos italienska satsning saknar motstycke på andra marknader. Utav Volvo Car Italias vd Michele Criscis uttalande att döma handlar det dock inte om någon storsatsning på sikt. Man vill nämligen inte konkurrera med andra laddnätverk.

Vi vill verkligen inte ersätta de som ansvarar för att bygga infrastrukturer. Vi vill bara göra kunderna medvetna om möjligheten att byta till elektrisk mobilitet genom att med vårt bidrag göra det verkligen möjligt och enkelt på det italienska fastlandet, säger Michele Crisci i ett uttalande.

Annons
Annons
Rulla till toppen