Bilder och video: Vi kollar in Porsche Taycan Cross Turismo

Den elektriska herrgårdsvagnen Porsche Taycan Cross Turismo bjuder på utrymmen, framkomlighet och sportig körning. Vi kollade in det första exemplaret i Sverige.

Bilder och video: Vi kollar in Porsche Taycan Cross Turismo

Varför välja en trång sedan när du kan få en rymlig kombi med samma prestanda? Porsche räknar med att 65-70 procent av alla sålda Porsche Taycan i Sverige kommer att vara kombimodellen Cross Turismo.

Kombin bjuder inte bara på mer lastutrymme och möjlighet att montera en cykelhållare, det blir också lättare att komma in i baksätet tack vare att taket inte sluttar lika mycket. Det ger bättre takhöjd.

Cross Turismo är anpassad för att kunna köras på gropigare vägar, som grusvägar fram till sommarstället eller fjällstugan. Eller på tjälskadad landsväg. Därför har bilen två centimeter högre markfrigång och det går att höja ytterligare en centimeter. 

Av samma anledning är luftfjädring och fyrhjulsdrift standard. I ett speciellt läge för grusväg tillåts mer hjulspinn. Tyvärr går det inte att montera dragkrok, bara cykelhållare.

Merkostnaden för Cross Turismo är 90.000 kr, jämfört med sedanmodellen. Turbo-modellerna som redan har luftfjädring som standard (i sedanutförande) kostar 40.000 kronor extra som kombi.

Den enklaste modellen, Taycan 4 Cross Turismo, har ett grundpris på 1.140.000 kronor. Den som tycker att det är aningen mycket ska ha is i magen. Vi tror nämligen på goda grunder att det kommer en mer civil Sport Turismo utan plastskärmar, som kan erbjudas utan fördyrande luftfjädring och fyrhjulsdrift.

Läs mer om Taycan Cross Turismo här.

 
Helt rätt bil för mig!
Ja
115
45
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.