Fransk golfdräpare? Nya Peugeot 308 – nu som laddhybrid

Nya Peugeot 308 är laddhybrid i två utföranden – upp till sex mils räckvidd.

Fransk golfdräpare? Nya Peugeot 308 – nu som laddhybrid

Nyligen offentliggjorde Peugeot sitt nya lejonemblem som enligt den franska tillverkaren är en hyllning till den logotyp som prydde Peugeots produkter på 1960-talet.

Första modellen med att bära den nya loggan är 308 – märkets golfklassare. Förutom den nya loggan har Peugeot 308 fått en helt ny design som går i linje med övriga modeller på programmet.

Axelavståndet har växt med 55 millimeter vilket förhoppningsvis ska leda till en något rymligare kupé. Samtidigt har den också blivit 20 millimeter lägre på höjden vilket i sin tur kanske kan inverka negativt på huvudutrymmet bak. Bilen som helhet mäter nu 4360 millimeter, 11 centimeter längre än föregångaren.

Annars är den största nyheten att 308 nu finns tillgänglig som laddhybrid i två olika utföranden – med en systemeffekt på antingen 180 hk eller 225 hk. Båda modellerna är utrustade med ett batteripaket på 12,4 kWh som förser en elmotor på 110 hk med ström. Skillnaden i effekt beror på bensinmotorerna som ligger på antingen 150 hk eller 180 hk.

Räckvidden för de båda modellerna är i princip i identisk. Den svagare modellen fixar upp till 60 kilometer enligt WLTP och den starkare 59 kilometer.

Vill man inte åka laddbart finns också två bensinare på 110 eller 130 hk och en diesel på 130 hk att tillgå.

Invändigt är det klassiskt Peugeot, med den lilla ratten som man ska "titta över" som utstickande element. Nya 308 får också Peugeots i-Cockpit med ett modernare utseende i infotainmaintsystemet.

Noterbart är att Peugeots klassiska växelväljare, som sett ut som en delfin som gör ett språng ur havet, är utbytt mot ett betydligt mindre och diskret reglage. 

De svenska priserna då? De får vi fortsätta vänta på.

Snygg!
Ja
115
17
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.