Hyundai får kritik för hanteringen av återkallelsen av LG-batteriena

Ägarna är kritiska till Hyundais hantering av batteriåterkallelsen som omfattar 82.000 Kona och Ioniq Electric. Tillverkaren har inte kommit med någon tydlig tidsplan för när deras bilar ska vara åtgärdade, menar man.

Hyundai får kritik för hanteringen av återkallelsen av LG-batteriena

Hyundai Kona Electric-ägare i Sydkorea är inte nöjda, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Flera påstår nu att tillverkaren misslyckats i sin hantering av återkallelsen som gäller elbilarna Hyundai Kona Electric och Ioniq Electrics batteripaket.

Det var i oktober 2020 som Hyundai först återkallade 25.000 bilar i hemlandet efter rapporter om att bilarnas LG Chem-utvecklade batterier kunde börja brinna. Det utökades i februari i år till 82.000 bilar tillverkade 2018–2020, majoriteten Kona, i hela världen. Detta efter att 15 stycken Kona Electric fattat eld i olika delar av världen, inkluderande en i Finland. Inga av bränderna ska ha orsakat några personskador eller dödsfall.

Även General Motors och det numera Stellantis-ägda Opel har återkallat sina elbilar Chevrolet Volt (i USA) och Opel Ampera-e av samma orsak. Modellerna använder samma LG-battericeller som Hyundai Kona Electric och Ioniq Electric.

Hyundai och LG Chem ska ha bråkat om vems fel bränderna är. LG Chem menar att Hyundai misstolkat deras tekniska specifikationer angående hur deras batteri ska snabbladdas. Trots det har man nu gått med på att betala sju tiondelar av kostnaden för återkallelsen. Det uppskattas att återkallesen kommer kosta de två företagen drygt 7,5 miljard kronor.

Reuters ska nu ha talat med flera Hyundai Kona Electric-ägare i Sydkorea som klagar på att Hyundai fortfarande inte berättat för dem när deras bilar kommer få sina batterier utbytta.

När jag frågade Hyundais verkstad när exakt min Kona EV kommer att få sitt batteri utbytt sa de bara att de skulle flytta fram mig i kön, men jag har inte fått exakt datum ännu, säger en ägare med efternamnet Kim till nyhetsbyrån.

Ingen av de andra ägarna Reuters talat med ska ha velat berätta sina fullständiga namn, både av integritetsskäl och av rädsla för repressalier från Hyundai.

Hyundai ska inte ha velat svara på Reuters frågor mer än att man "kommer att fortsätta sträva efter att vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra kundbesvär från den pågående återkallelsen". Man ska dock ha sagt att batteribytena ska inledas nästa vecka i hemlandet.

Läsaren: "Strutsbeteende"

Även Recharge har varit i kontakt med Kona-ägaren Per här i Sverige som också är kritisk mot Hyundai Europa som han menar tillämpar ett "strutsbeteende".

– I Europa har det inte kommit ut någon form av officiell kommunikation om detta trots bränder i Österrike och Finland, även efter mjukvaruuppgradering som var "lösningen", skriver han till Recharge.

I USA där alla biltillverkare rapporterar in sina återkallelser till myndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har Hyundai-generalagenten formellt uppgett att man ska inleda batteribytena den 30 april.

– Eftersom att jag kört elbil länge sedan 2015, två BMW i3 och en Tesla Model 3 LR, har jag aldrig varit med om att en generalagent varit dåliga när det gäller information och åtgärdsplaner. Jag förstår dock att det är omvälvande för Hyundai att behöva planera utbyte av batteripaket med mera och att de står i valet mellan att byta batterier eller tillverka och sälja nya bilar med tanke på tillgången på batterier generellt på världsmarknaden, skriver Per.

Han har själv valt att följa tillverkarens rekommendationer under tiden, även om det komplicerar saker ordentligt.

– Om jag följer de rekommendationerna kan jag inte ha bilen i garaget där laddstationen är och inte heller parkera ute på uppfarten då det är 3,5 meter till garage, hus och uthus.  Det får lite speciella konsekvenser då jag inte längre kan ladda bilen hemma med laddstationen inte heller med reseladdaren eftersom det innefattar skarvsladd och gammal elkabel. Det återstår att ställa på publik parkering men då har jag antagligen ingen bil kvar efter första natten. Rätt surt faktiskt.

– Om tillverkare är snabba på att meddela sig går det att få lånebil, hyrbil, ersättning, med mera. Så är det inte när de inte meddelar sig vilket drabbar bilägaren på ett olyckligt sätt.

Recharge har sökt Hyundai Sverige flera gånger för en kommentar utan respons. Till tidningen Vi Bilägare har pr-chefen Tobias Joelsson tidigare uppgett att totalt 1.127 bilar påverkas i Sverige. Då gällde det dock den mjukvaruupdatering som tillverkaren först försökte avhjälpa felet med.

Dåligt, Hyundai!
Ja
92
23
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.