Officiell: Här är Kia EV6 – med svenska priser

Kias nya elbil har 800V-system, fyrhjulsdrift, 1.600 kg dragvikt och räckvidd på över 50 mil.

Annons
Annons

I slutet av förra året presenterade Hyundai Motor Group den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform). En helt ny plattform som ska stå som grund för många av de kommande elbilarna från Hyundai och Kia.

Den första modellen på den plattformen, Hyundai Ioniq 5, presenterades för ungefär en månad sedan – och nu har det blivit dags för Kia att visa upp sin nya skapelse. Och de är inte missnöjda med den.

– EV6 förkroppsligar det nya Kia. Den ger inspiration på varje resa med djärv design, innovativ teknik och spännande elektrisk prestanda, säger Kias vd Ho Sung Song.

Kia EV6 – Design 

Kia har faktiskt redan avslöjat designen på EV6. Det som dock står ut mest om vi pratar exteriör är den långa, svepande LED-listen som löper över hela bakpartiet på bilen, lite som en halvmåne. I de främre strålkastarna bildar genom DRL en kisande och arg framtoning.

Den ”tigernosgrill” som Kia vanligtvis har på sina modeller har ersatts av ett så kallat ”Digital Tiger Face”.

Bilens exteriöra mått är: 4.680 millimeter på längden, 1.880 millimeter på bredden, 1.550 millimeter på höjden. Toppmodellen EV6 GT är dock lite lägre, 1.545 millimeter. Axelavståndet är på 2,9 meter, vilket borgar för en rymlig och luftig kupé.

Kia EV6 – Batteri, Räckvidd och Snabbladdning 

Kia EV6 kommer med två olika batteristorlekar om man tittar globalt, men vi i Sverige erbjuds endast det större av de två. Det betyder ett batteripaket på 77,4 kWh. 

Det ska ge en maximal räckvidd, i den bakhjulsdrivna modellen, på 51 mil. Räckvidden för den fyrhjulsdrivna och för värstingen EV6 GT får vi återkomma till.

Bilen kan snabbladdas från 10 till 80 procent på 18 minuter, eller får 10 mils räckvidd på under fem minuters snabbladdning. Maximal laddeffekt är 239 kW.

Kia är ju en del av Ionity, och om du lägger en bokning på en Kia EV6 innan året är slut så ingår ett års medlemskap på KiaCharging, vilket ska ge ”förmånliga priser” på laddning på Ionity. Exakt hur förmånligt ska bli klart inom kort.

 

 

Officiell: Här är Kia EV6 – med svenska priser
Officiell: Här är Kia EV6 – med svenska priser
Officiell: Här är Kia EV6 – med svenska priser

Kia EV6 – Prestanda

Här blir det intressant. Alla versioner av Kia EV6 har stabilt med effekt. Den bakhjulsdrivna minstingen har 229 hk, mittenalternativet EV6 GT Line är fyrhjulsdriven och ger 325 hk. Toppmodellen är EV6 GT som ger hela 584 hk från sina två elmotorer. 0–100 km/h är gjort på 3,5 sekunder och toppfarten ligger på 260 km/h.

Kia EV6 – Teknik 

I likhet med sin koncernbroder Hyundai Ioniq 5 så har Kia EV6 stöd för V2L (Vehicle-to-load). Det innebär, lite förenklat, att bilen kan användas som ten stor Powerbank för att till exempel ladda andra elbilar eller elektroniska produkter. 

Kia EV6 kan ”ge” ström i en hastighet av 3,6 kW.

Den har också en ny form av Head up-display med Augumented Reality-teknik som ska ge en intuitiv upplevelse.

Officiell: Här är Kia EV6 – med svenska priser

Kia EV6 – Utrymme

Bagageutrymmet sväljer 520 liter med de bakre ryggstöden uppfällda, och 1.300 liter med de nere. Det finns också en frunk, som i den bakhulsdrivna modellen rymmer 52 liter, medan de fyrhjulsdrivna modellerna får nöja sig med 20 liters utrymme i frunken.

Precis som Hyundai Ioniq 5 får Kia EV6 dra 1.600 kg.

Kia EV6 – Svenska priser

Kia EV6 går att förboka redan idag och de tre versioner som erbjuds på den svenska marknaden kostar som följer:

Kia EV6 (2WD, 229 hk) – 569.900 kr

Kia EV6 GT Line (AWD, 325 hk) – 674.700 kr

Kia EV6 GT (AWD, 584 hk) – 749.600 kr

Dessa priser är alltså före bonusen på 70.000 kronor.

Det första bilarna kommer till Sverige i slutet av september.

 

Officiell: Här är Kia EV6 – med svenska priser
Officiell: Här är Kia EV6 – med svenska priser
Annons
Annons
Rulla till toppen