Så här ser den ut – Lexus elbilsframtid

LF-Z Electricied Concept har 60 mils räckvidd och gör 0 – 100 km/h på 3 sekunder.

Så här ser den ut – Lexus elbilsframtid

Lexus och moderbolaget Toyota kan knappast beskyllas för att vara galjonsfigurer i utvecklingen av rena elbilar. På den europeiska marknaden har man faktiskt bara Lexus UX 300e som ren elbil till försäljning.

LÄS MER: Lexus UX 300e: A swing and a miss

Men det ska det bil ändring på. För Lexus del. Idag visar man nämligen upp den konceptbil som ska bli startskottet för Lexus elbilar. 

Modellens heter det mycket Lexus-klingande LF-Z Electricied Concept och är en suv med riktigt fina prestanda. I golvet sitter ett batteripaket på 90 kWh som levererar ström till en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln. Något oväntat delade Lexus med sig av bilens exakta dimensioner, som lyder som följer.

Längd: 4.880 millimeter
Bredd: 1.960 millimeter
Höjd: 1.600 millimeter
Axelavstånd: 2.950 millimeter

LF-Z har en typ av fyrhjulsdrift som Lexus kallar för Direct4, vilket är ett system som, likt många andra tillverkares, kan skicka kraften blixtsnabbt till den axel eller till och med hjul som behöver det mest.

Räckvidden i LC-Z anges till 60 mil och 0 – 100 km/h ska gå på bara 3 sekunder.

Chefen för Lexus Europa, Spiros Fotinos, ville varken bekräfta eller dementera om Lexus LC-Z är byggd på e-TNGA-plattformen, men sade något kryptiskt att "en sådan här typ av bil kan byggas på e-TNGA".

Lexus ska presentera 10 nya elektrifierade bilar innan 2025. Det innefattar både hybrider, laddhybrider och elbilar. På presentationen av LC-Z fick vi veta redan under 2021 kommer man presentera två helt nya elbilar. Dessa var Spiros Fotinos mycket förtegen kring. 

– Jag vill inte säga för mycket om de två bilar som kommer under året, men kan säga så mycket som att ni behöver inte vänta länge.

Ett av de frågetecken som behöver bli utropstecken för många kunder, innan man väljer att slå till på en elbil är snabbladdningsnätverk. En gren där Tesla är överlägsna allt motstånd och man har nyligen passerat 6.000 Superchargers i Europa.

Köper man en elbil från Lexus så ingår det ett avtal hos DCS (Digital Charging Solutions).

Snabbladdningshastigheten var man lite svävande kring, och den enda siffran som nämndes var 150 kW. Inte mycket i dagens läge, men enligt Spiros Fotinos är det en kostnadsfråga. Snabbare laddning skulle innebära dyrare bilar för kunden, och det vill man undvika, menar han.

Lexus LC-F har också steer-by-wire teknik som innebär att det inte finns någon mekanisk koppling mellan ratten och hjulen, utan styrningen är helt elektronisk. Toyotas landsmän Nissan har erbjudit något dylikt sedan 2013 i syskonmodellerna Infiniti Q50 och Nissan Skyline som säljs i Nordamerika (Q50) och Japan (Skyline).

Det ska nog mycket till för att de bilar som presenteras senare i år ska ha den tekniken, dock.

Sätt detta koncept i produktion direkt!
Ja
37
1
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.