Mercedes-AMG satsar på laddhybrider – över 800 hk och små batteripaket

Mercedes prestandahus har även helt eldrivna modeller på gång, men prestandamässigt ligger man efter.

Mercedes-AMG satsar på laddhybrider – över 800 hk och små batteripaket
En förhandstitt på en framtida laddbara version av Mercedes-AMG GT fyrdörrars coupé.

Det är bråda tider för biltillverkarna nu som i allt högre grad måste elektrifiera sina modeller för att få ner sina utsläpp och klara av EU:s hårdnande utsläppskrav – för att inte tala om de förbud som hotar.

Det gäller även tillverkarnas prestandamärken. Daimler-ägda Mercedes-Benz visar nu upp två nya drivlinor som deras framtida AMG-modeller ska använda, båda med namnet E Performance.

816 hästar och 1000 newtonmeter – så mycket levererar den kraftigare av de två som mest. Den kraften kommer dels från en 4,0-liters dubbelturbo-V8 vars stundade bortgång tidigare utannonserats och en synkronmotor med en två-stegad växellåda (likt Porsche Taycan). Bensinåttan är gift med en 9-stegad automatlåda.

0 – 100 km/h ska avklars på "under tre sekunder".

V8:ans två turboaggregat har också hjälp av varsin liten elmotor för att bättra på gasresponsen – något som Mercedes inte är ensamma om att använda längre. Samma teknik används också i den klenare E Performance-drivlinan som har en fyrcylindrig motor med en turbo.

Den är på 2,0 liter, levererar 442 hästar och lär vara bekant för den som tittat på Mercedes-AMG A 45. Daimler delar inte med sig av någon exakt systemeffekt-siffra men tillsammans med elmotorns 201 hästkrafter ska framtida AMG-modeller kunna "uppnå körprestanda som till och med överträffar jämförbara, nuvarande fordon med V8-motorer utan hybriddrift".

Tidigare har vi blivit lovade "mer än 500 hk" i den kommande Mercedes-AMG C63.

Som synes i bilden ovan är batteripaketet som används ovanligt litet, även för en laddhybrid: 6,1 kWh är kapaciteten. Det är ett stilbrott för Mercedes som kunnat stoltsera med långa räckvidder i sina laddhybrider inte minst tack vare ganska väl tilltagna batteripaket.

I gengäld ska det lilla, lätta 400-voltspaketet kunna leverera mycket kraft: 70 kW kontinuerligt eller som mest 150 kW. Eftersom paketet väger 89 kg ska det ge en effektdensitet på 1,7 kW/kg, menar man. Det ska inte minst vara möjligt tack vare ett aktivt kylsystem som hela tiden håller temperaturen i cellerna på en optimal nivå.

Omvänt ska batteriet också kunna laddas med en effekt på upp till 90 kW med hjälp av energiåtervinning vid inbromsning. Vad maxeffekten blir när man laddar med sladd nämns inte och inte heller några räckviddssiffror.

Helt eldrivna AMG-bilar på gång

Förutom de kommande AMG-laddhybriderna som ska börja ska även AMG-versioner av Mercedes kommande eldrivna EQ-modeller. Dessa ska ha siffrorna 43 och 53 i sina namn och komma med ett "autentiskt" men fejkat motorljud som man kallar för "AMG Sound Experience".

Som bäst ska dessa klara 0 – 100 km/h på "väl under 4,0 sekunder". Om det betyder att förare av Kia EV6 GT, som ska klara det på 3,5 sekunder, behöver känna någon avund vid rödljuset eller inte lär vi få se. Förare av Tesla Model S Plaid+ behöver i vilket fall som helst inte göra det.

Jag skulle verkligen kunna tänka mig en laddbar AMG!
Ja
16
21
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.