Stellantis satsar på vätgasladdhybrider – ”Bästa av båda energierna”

Peugeot, Citroën, Opel och kanske även Toyotas transportbilar kan snart köras på både vätgas och el.

Stellantis satsar på vätgasladdhybrider – ”Bästa av båda energierna”
Transportbilen Opel Vivaro-e och dess syskon Peugeot e-Expert och Citroën ë-Jumpy kommer snart finnas som vätgasladdhybrider.

Stellantis satsar på bränslecellsdrift till sina transportbilar och lösningen man valt är lite udda. Den nya laddbara vätgasmodellen baseras på samma plattform som de helt eldrivna syskonmodellerna Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy och Opel Vivaro-e.

I utrymmet i golvet där de helelektriska modellernas batteripaket huseras sitter det istället tre rejäla vätgastankar med en kapacitet på 4,4 kg vid 700 bars tryck. De matar sedan en bränslecell i fram som förser bilens framhjulsdrivande elmotor på 136 hk (100 kW) och 260 Nm med ström. Inga konstigheter så långt.

Precis som andra bränslecellsbilar som exempelvis Toyota Mirai har Stellantis nya vätgasdrivlina också ett batteripaket. I Toyotas bränslecellsbil är det ett litet 1,6 kWh-batteri vars huvuduppdrag är att lagra energin som återvinns av elmotorn vid inbromsning.

Stellantis har istället valt att montera ett större 10,5 kWh-batteri som ska räcka för en räckvidd på upp till fem mil. Tillsammans med bränslecellsdriften ska räckvidden bli "över 40 mil" enligt WLTP-körcykeln, menar man.

– Det är det bästa av båda energierna, säger Carla Gohin, vice utvecklings- och innovationschef på Stellantis.

Batteriet kan dessutom laddas med sladd vilket ska ta drygt en timma från tomt till fullt. Maxeffekten är då 11 kW. Samtidigt framhåller man att vätgastankarna endast tar drygt 3 minuter att tanka, vilket är jämförbart med att tanka en fossildriven bil.

Lastkapaciteten ska också vara jämförbar med andra helt fossildrivna transportbilar: upp till 1.100 kg.

Toyota Proace Electric.

De första transportbilarna med den här nya vätgashybrid-drivlinan ska lanseras senare i år som varianter av Peugeot Expert, Citroën Jumpy och Opel Vivaro i Tyskland och Frankrike där vätgasinfrastrukturen är mer utbyggd än i Sverige. Eftersom även Toyota säljer i princip samma bil under namnet Proace är det möjligt att det japanska märket också kommer med en vätgashybrid.

Tekniken kan komma att användas även i personbilar på sikt, uppger Stellantis, men först måste lösa man fyra utmaningar:

Den ännu låga produktionen av förnyelsebar "grön" vätgas, bristen på vätgasmackar i Europa, paketeringen av bränslecellssystem i bilarnas plattformar och (kanske framför allt) kostnaden. Det sistnämnda är något man hoppas lösa genom att öka produktionen och uppnå stordriftsfördelar.

– Vi måste bara börja. Vi siktar på att bygga det här genom riktiga företagskunder, säger Carla Gohin.

Infrastrukturproblemen är något som just Tyskland och Frankrike just nu håller på att försöka avhjälpa genom stora investeringar, enligt de två ländernas transportministrar Andreas Scheuer och Jean-Baptiste Djebbari.

Det bör noteras att Stellantis vd Carlos Tavares så sent som förra månaden antydde till Financial Times att biltillverkarna som satsar på vätgasdrift är de som ligger efter sina konkurrenter med att satsa på eldrift. Stellantis, som är en sammanslagning av PSA-gruppen och Fiat/Chrysler-koncernen, har rullat ut flera mindre elbilar på sistone, bland annat Peugeot e-208 som hittills i år har varit Europas femte populäraste nya elbil.

Jag håller med Stellantis – det här låter som det bästa av båda världarna!
Ja
37
30
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.