Mercedes EQS – lyxig elbil med lång räckvidd

Upp till 77 mil och 730 hästar. Och en fullständigt oväntad funktion.

Mercedes EQS – lyxig elbil med lång räckvidd

Mercedes EQS är tänkt som en helt eldriven version av lyxsedanen S-klass, fast för en mindre konservativ målgrupp. "S-klass är för advokater och EQS för arkitekter", får vi höra under den virtuella provkörningen.

För att passa den här målgruppen har Mercedes ändrat lite på S-konceptet. Mest oväntat är att EQS inte är en sedan utan en kombikupé à la Saab 900. Det finns alltså en stor baklucka som öppnas hela vägen till taket. Baksätet går att fälla för att få ökat bagageutrymme.

På tal om baksäte, det kommer inte att gå att beställa separata fåtöljer bak eller någon förlängd version. EQS är inte tänkt som en riktig limousine, även om många kommer använda den för lite mer exklusiva persontransporter. I linje med det här kommer bilen inte heller ett i bepansrat utförande.

EQS är mer strömlinjeformad än S-klass för att ge en lång räckvidd. Luftmotståndet är lågt, med ett cw-värde på endast 0,20, vilket ska vara en av anledningarna till att räckvidden blir upp till 77 mil. Batteriet kan laddas med en maximal laddeffekt på 200 kW till 107,8 kWh netto. Kobolthalten är 10 procent.

Bromskraftåtervinningen är ovanligt kraftfull och kan ladda batteriet med upp till 290 kW.

Den futuristiska formen ger sig även till känna inne i kupén. Här är det mindre klassisk lyx och istället stora skärmar som gäller. Totalt finns 377 kvadrattum skärmyta. Mercedes kallar instrumenteringen för MBUX Hyperscreen.

Mercedes EQS är den första modellen på den nya renodlade elbilsplattformen EVA som även kommer att användas för MQE.

Till en början kommer EQS i två utföranden: Bakhjulsdrivna EQS 450+ på 328 och 568 Nm som gör 0 - 100 på 6,2 sekunder. Samt fyrhjulsdrivna EQS 580 4matic som ger hela 500 hästar och 855 Nm. 0 - 100 går på 4,3 sekunder. En prestandainriktad AMG-version på 730 hk kommer längre fram.

Både EQS 450+ och EQS 580 4matic har bakhjulsstyrning med en maximal styrvinkel på 4,5 graders styrvinkel som standard. Det går att låsa upp funktionen så att man får upp till 10 graders vinkel. Det görs trådlöst "Over The Air" för en modest summa.

Andra avancerade funktioner är bland annat Digital Light, en strålkastare med 2,6 miljoner mikrospeglar som kan projicera bilder på vägbanan. En annan detalj är infällbara dörrhandtag som kommer fram när föraren närmar sig.

Ännu mer avancerad är funktionen för autonom körning, Drive Pilot, som tar över i hastigheter upp till 60 km/h. Inledningsvis går Drive Pilot bara att använda på vissa sträckor i Tyskland.

Det finns också ett nytt system för automatisk parkering som kallas Intelligent Park Pilot. Föraren behöver inte sitta i bilen när bilen parkerar sig själv. När föraren vill köra iväg igen beställer han fram bilen via appen.

EQS beräknas få svensk säljstart i juni. De första bilarna levereras i augusti.

Mercedes satte det! Vilken grym bil!
Ja
251
45
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.