FIA lanserar ny elektrisk GT-racingklass med extremsnabb laddning

Baseras på nuvarande GT3 – Gatbils-baserade tävlingsbilar och 700 kW snabbladdning.

FIA lanserar ny elektrisk GT-racingklass med extremsnabb laddning

Det internationella bilsportförbundet FIA har avslöjat regelverket för en ny, ännu namnlös, racingklass för elektriska GT-bilar vars prestanda ungefär ska motsvara dagens GT3-tävlingsbilar. De ska dock klå de fossildrivna GT3:orna både när det kommer till rå accelerationskraft och kvaltider.

– FIA:s vision är att göra motorsporten till ett laboratorium för hållbar mobilitet. Tillkännagivandet av denna nya eldrivna GT-bilkategori är en viktig milstolpe för detta mål eftersom det kommer att bana väg för ny batteri- och snabbladdningsteknik, säger FIA-presidenten Jean Todt i ett uttalande.

Som del i det ska bilarna i denna nya klass utrustas med speciella litiumjobatterier utvecklade av företaget Saft, som ägs av oljebolaget Total. Saft är även batterileverantör för Peugeots Le Mans Hypercar-satsning.

Batterierna som Saft har utvecklat ska klara en maximal laddeffekt på imponerande 700 kW både vid energiåtervinning och snabbladdning. Maxkapaciteten på paketen regleras till 87 kWh. Tillsammans med det snabbladdningssystem som man tagit fram ska det bara ta "några få minuter" att ladda dem till 60 procent.

Den nya klassen kommer inte använda några standardiserade batteripaket likt Formel E, men tillverkarna måste använda Saft-celler.

Jämför man det med vad som finns i dagens bilhallar har syskonmodellerna Porsche Taycan och Audi e-tron GT en maximal laddeffekt på 262 kW. Det ledde nyligen till ett nytt rekord när vårt testlag lyckades ladda e-tron GT från 10–50 procent på endast 8 minuter.

Uppgifterna som delats av FIA låter med andra ord inte helt orimliga och vi kan notera att den nya tredje generationen av Formel E-bil som ska börja användas till 2022 klarar en maximal laddeffekt på 600 kW vid 900 volt.

Aktiv momentstyrning (torque vectoring) är strängeligen förbjudet i Formel E men kommer vara helt tillåtet i den nya GT-klassen.

Systemeffekten på de elektriska GT-bilarna ska ligga på max 576 hästkrafter (430 kW). Det kommer inte finnas några andra restriktioner på drivlinorna vilket betyder att tillverkarna kommer ges friheten att tävla med både två- och fyrhjulsdrivna bilar med max fyra elmotorer.

Det ska räcka för en av FIA beräknad accelerationstid 0 – 100 km/h på endast 2,4 sekunder. De ska sedan ha en toppfart på 300 km/h. De kommer tillåtas väga relativt fläskiga 1.490–1.530 kg. Det ska bero på att man velat hålla kostnaderna för tillverkarna nere.

Var vi kommer kunna se den första tävlingen med dessa eldrivna GT-bilar avslöjas inte ännu av FIA och inga biltillverkare har heller meddelat sitt deltagande. Det kan vi nog istället vänta oss senare i år.

FIA hoppas kunna locka både tillverkare som inte tidigare deltagit i någon FIA-sanktionerad motorsport (som Tesla, exempelvis) och de som redan har bilar som homologerats för GT3-klassen med låga kostnader och möjligheten att utveckla teknik för sina gatbilar.

Den elektriska framdrivningens roll i bilindustrin ökar ständigt, eftersom vi vill att motorsport ska vara relevant för vår bransch, allt fler tävlingar går i den här riktningen. De viktigaste tekniska utmaningarna är batteriutveckling, batterintegrering i bilarna och snabb laddningsteknik. Detta är avgörande för tillverkarna som vill utveckla vägrelevant teknik snarare än att förlita sig på standardkomponenter. Att kunna använda och anpassa GT3-plattformen säkerställer också att kostnaderna är under kontroll, säger förbundets tekniske chef Guzavier Mesteran Pinon i ett uttalande.

Bra att motorsporten går i bräschen för elektrifieringen!
Ja
59
10
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.