Danska Everfuel vill bygga 15 vätgasmackar i Sverige

Innan slutet av 2023 vill Everfuel ha byggt 15 nya vätgasmackar i Sverige. Projektet ska delvis finansieras med EU-pengar, men även Hyundai och Toyota är involverade och det danska företaget hoppas på en stor efterfrågan.

Danska Everfuel vill bygga 15 vätgasmackar i Sverige

Sveriges vätgasinfrastruktur är allt annat än utbyggd. Idag finns det endast fem vätgasmackar i hela landet, men det kan snart komma att ändras.

Det danska företaget Everfuel säger nu att man vill bygga 15 nya stationer i Sverige innan slutet av 2023. Åtta av dessa ska byggas som del av det av EU delfinansierade projektet Nordic Hydrogen Corridor som godkändes 2017. I projektet ingår också Statkraft, Toyota, Hyundai och Vätgas Sverige.

Egentligen skulle projektet ha resulterat i att stationerna stod på plats ifjol, men projektet har försenats.

De resterande sju stationerna vill Everfuel bygga utanför korridorprojektet, antingen själva eller tillsammans med andra aktörer.

– Vår ambition är att efterfrågan blir så stor att vi inte behöver söka stöd för att bygga dem, säger Lars Jakobsen, försäljningschef på Everfuel, till Ny Teknik.

Här planerar Everfuel att bygga sina vätgasmackar.

Som kartan här intill visar planerar Everfuel att bygga de flesta av mackarna i södra Sverige och i Stockholm. Den mest nordligt belägna macken som planeras är i Gimo, strax norr om Uppsala.

Everfuel planerar också stationer i Danmark och Norge. Ambitionen är att bygga totalt 40–50 mackar så att en tredjedel av befolkningen i Skandinavien kommer ha max 15 kilometer till närmaste vätgasmack 2023, förutsatt man bor i den Everfuel kallar för en "utvald korridor". Det lär också vara anledningen till att stationerna beläggs i den mer befolkningstäta södern.

Mackarna kommer att erbjuda tankning till både person- och lastbilar samt bussar, som använder olika tryck i sina tankar. För personbilar är standarden 700 bar medan lastbilar och bussar använder ett lägre tryck: 350 bar. Några priser har ännu inte fastställts.

Vätgasen som ska erbjudas på mackarna ska produceras på storskaliga produktionsanläggningar för att få ner priserna. Från dessa ska sedan gasen köras ut till stationerna med lastbil. Det är ännu inte klart var dessa anläggningar ska hamna eller vem som ska bygga dem, uppger Lars Jakobsen till Ny Teknik.

Vätgasbilen Toyota Mirai.

Toyota valde nyligen att inte sälja den nya andra generationen av vätgasbilen Mirai i Sverige på grund av bristen på mackar. Istället ska endast fem bilar tas in i Sverige för uthyrning via Toyotas bildelningstjänst Kinto. Christian Norberg, vd på generalagenten Toyota Sweden AB, välkomnar Everfuels satsning i ett uttalande:

– På Toyota Sverige välkomnar vi dessa investeringar i vätgasinfrastruktur i Sverige och våra grannländer. Utbyggd infrastruktur behövs mycket för att vi som land ska nå våra mål för koldioxidneutralitet, säger han.

Byggs det fler mackar kan jag tänka mig en vätgasbil.
Ja
117
20
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.