Provkörd: Porsche Taycan Cross Turismo

Reporter Magnus Fröderberg har fått nycklarna till en Porsche Taycan Cross Turismo och har provkört på rustika grusvägar i Roslagen.

Provkörd: Porsche Taycan Cross Turismo
Taycan Cross Turismo är den första el-kombin på svenska vägar – och den lastar rätt hyggligt.

Hej Magnus! Du har nu haft några timmar i vad som väl får kallas den första riktiga elkombin – hur är första intrycket?

– En riktigt drömbil! Jag har spenderat dagen på en blandning av grus- och landsvägar i Roslagen. Kort och gott är det en bil som har i stort sett allt: bekväm, snabb och tillräckligt rymlig. Jag kör instegsmodellen Taycan Cross Turismo 4 (med 476 hk när man använder Launch Control) som tillsammans med 4S troligtvis blir storsäljarna eftersom förmånsvärdet är relativt lågt.

Vad är det bästa med bilen?

– Det är definitivt det mycket fina chassit som lyckas med konststycket att vara både sportigt och bekvämt, beroende på lynnet hos föraren.

Det går att ligga raklång i bilen om man vill ta en tupplur på färden.

Hur är den som kombi?

– Det rymmer faktiskt rätt mycket. Till och med så att 181 centimeter jag skulle kunna sova i den med god marginal för huvud och fötter. Den funkar också utmärkt till vanliga vardagsbestyr för en familj, exempelvis en resa till Ikea.

Cross Turismo har ett särskilt körläge för grusväg.

Den heter ju trots allt Cross Turismo, hur är den på oasfalterad väg?

– En av de bästa bilarna jag har kört på en grusväg. Den slukar ojämnheterna, men har ändå fin karosskontroll och är inte alls lös i hullet.

Finns det något negativt att säga om den?

– Det finns ett mycket stort Men – den går tyvärr inte att få med dragkrok, utan bara cykelhållare. Kan nog vara en dealbreaker för många. En fullständig rapport med bilens alla upp- och nedsidor kommer inom kort på sajten, och såklart i pappersversionen av auto motor & sport.

Drömbil!
Ja
165
47
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.