Volvo och Daimler i nytt samarbete – utvecklar bränsleceller

De en gång i tiden bittra fienderna enas nu i ett samarbete kallat Cellcentric. Geely lär ha ett finger med i spelet.

Volvo och Daimler i nytt samarbete – utvecklar bränsleceller

Volvo Trucks och Daimler har länge varit stora konkurrenter på lastbilsmarknaden. Men det betyder inte att man inte kan samtala med varandra, samt till och med ingå samarbeten. Det är nämligen precis det man har gjort.

I mars gick man nämligen samman i ett joint venture, kallat cellcentric, med syftet att sänka koldioxidutsläppen från tunga transporter.

– Partnerskap som cellcentric är avgörande för minska koldioxidutsläppen från transportsektorn, säger Volvokoncernens vd Martin Lundstedt i ett uttalande.

Något som lär ha spelat in är att kinesiska Geely är storägare i båda företagen. Man är idag den största delägaren i Daimler AG med 9,7 procent via ett skalbolag. I AB Volvo är man tvåa med 8,2 procent efter AB Industrivärden.

Det Volvo Trucks har kommunicerat såhär långt är att man år 2025 ska ha en fullskalig produktion av bränsleceller igång, samt att man vill sätta press på EU att etablera fler vätgasmackar i Europa. Mer detaljerad information om samarbetet ska komma under nästa år.

Klart sedan tidigare är att både Daimler och Volvo har bekräftat att man ska färdiga vätgaslastbilar rullandes på vägarna 2025. Om de modellerna monteras med frukten från cellcentric-samarbetet återstår att se.

Sedan tidigare har Mercedes-Benz presenterat den bränslecellsdrivna lastbilen Mercedes-Benz GenH2 Truck, som fixar 100 mil på en tank vätgas.

Bränslecellsteknik är perfekt för tunga transporter.
Ja
35
9
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.