Renault Mégane E-Tech Electric lanseras 2022

Nästa år ska Renaults första eldrivna suv ha premiär. Nu har tillverkaren delat "teaserbilder" på den färdiga produktionsbilen.

Renault Mégane E-Tech Electric lanseras 2022
Så här ska nya Megane E-Tech Electric se ut bakifrån. Den blir en av de första bilarna att bära Renaults nya, något omdesignade diamant-logga.

När Renault ifjol drog av täcket på sin elektriska VW ID-utmanare Megane i konceptform lovade den franska tillverkarens nytillträdde vd Luca de Meo bland annat att det "till 95 procent" var hur produktionsbilen skulle se ut.

Sedan dess har bilen bytt modellnamn från konceptets Megane eVision till Megane E-Tech Electric. Just "Electric" får man hänga på eftersom E-Tech redan klär märkets nya laddhybrider och deras tekniskt intessanta men (enligt vår utsände) lite tröga drivlina.

 

Konceptbilen Renault Mégane eVision som visades i november ifjol. Notera den "gamla" loggan.

LÄS MER: Konceptbilen Megane eVision utmanar Volkswagen ID 3

Produktionsstarten och lanseringen sades vid uppvisningen av konceptbilen vara planerade till slutet av 2021. Nu är det istället tal om 2022 när Renault visar upp tre nya "teaserbilder" på den färdiga bilen (två på interiören och en närbild på bilens bakdel).

Precis som tidigare rör det sig om en Megane som inte bara bytt drivning från förbränningsmotor till el utan även gjort en klassresa. Det är som synes nu en crossoversuv istället för Golf-klassaren vi vant oss vid sedan den först introducerades av Renault 1995.

Skälet lär vara att bilen nu bygger på Renault/Nissan/Mitsubishi-alliansens gemensamma elbilsplattform CMF-EV som även Nissan Ariya bygger på. Renaults vd Luca de Meo menade å sin sida att konceptbilen "återuppfinner den klassiska halvkombin på ett emotionellt sätt" när han presenterade den ifjol.

Konceptbilen sades ha ett batteripaket på 60 kWh, 45 mils WLTP-räckvidd, max 130 kW DC-laddning, och en motoreffekt på (för Renault) rekordstarka 160 kW (217 hk) och 300 Nm som skickas till framhjulen. Tack vare en hyfsat låg tjänstevikt på 1.650 kg ska det ge Megane eVision en acctid 0–100 km/h på "mindre än 8 sekunder".

Om de siffrorna står sig vet vi inte ännu men klart är i alla fall att Megane E-Tech Electric blir både större och rymligare än dagens storsäljare Renault Zoe eller den eldrivna retrobilen Renault 5 som tillverkaren nyligen visade upp.

Föga förvånande visar de två interiörbilderna att Megane får en rejäl pekskärm likt andra konkurrenter i klassen. Det syns även att bilen inte får någon "växel"- eller körlägesväljare mellan stolarna. Istället har mittkonsolen flera förvaringsfack, mugghållare och trådlös mobilladdning.

Det kan tilläggas att Megane E-Tech Electric tidigare har setts testas på allmän väg iklädd kamouflagemundering. Utifrån de spionfoton som publicerats av andra medier så tycks Luca de Meos löfte stämma: Den blir nog mycket lik konceptbilen. Laddluckan syns på bilderna sitta på passagerarsidans framskärm nära hjulhuset.

Renault Megane E-Tech Electric lär bli en viktig del av Renaults nya elbilssatsning och ska tillverkas på märkets fabrik i Douai, Frankrike nära gränsen till Belgien. På samma fabrik ska även den tidigare nämnda eldrivna Renault 5 byggas parallellt.

Det ser lovande ut så här långt!
Ja
117
8
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.