Volkswagen-ägda Lamborghini ska nu hoppa på elektrifieringståget fullt ut, men inte allt för fort. Det är kontentan av tillverkarens nya färdplan ”Direzione Cor Tauri”, döpt efter den ljusaste stjärnan i stjärnbilden Oxen, som presenterades idag.
Lamborghini ska investera drygt 15,2 miljarder kronor över en fyraårsperiod på att ställa om hela sitt modellprogram till hybriddrift. Den omställningen ska sedan påbörjas 2023 och 2024 ska den sista rent bensindrivna Lambon vara såld.
Dagens flaggskepp Aventador ska ersättas av en ny laddhybrid med V12-motor utan turbo. Tekniken i denna ska komma från den tidigare mildhybriden Sián som visades 2019. Den udda lösningen med en superkondensator istället för ett batteri kommer man dock inte upprepa, uppger Lamborghinis vd Stephan Winkelmann till Car & Driver.
Innan Aventadorersättaren visas ska dock en laddbar version av suven Urus ha premiär. Idag finns plattformssyskonen Audi Q7/Q8, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga och Volkswagen Touareg redan som laddhybrider, och plugin-Urus lär låna mycket från dessa.
Den mindre Lamborghini Huracán väntas förlora sin V10-motor, som delas med Audi R8, till fördel för en dubbelturbo-V8, erfar Car & Driver som hänvisar till anonyma insiderkällor.
Märkets första elbil blir en GT-sportbil som ska bygga på en plattform som delas med koncernkollegorna Porsche och Audi – eventuellt Premium Platform Electric som nya Porsche Macan bygger på eller den ännu nyare Scalable Systems Platform som kommer 2024.
– Det här kommer åtminstone bli en 2+2:a eller fyrsitsare. Vi tänker oss huvudsakligen en bil med två dörrar just nu, men vi har inte tagit något slutgiltigt beslut än om karossen eller motoreffekten, säger Stephan Winkelmann om elbilen till brittiska Autocar.
Lanseringsdatumet verkar inte heller vara spikat ännu. ”Under andra halvan av årtiondet” heter det än så länge från Lamborghinis håll. Just det har fått flera publikationer att spekulera att det snarare rör sig om den ovan nämnda ”superplattformen” SSP istället för den snart stundande PPE.