”Att tillåta laddhybrider är ett historiskt misstag”

Från 2030 kan försäljning av förbränningsbilar komma att förbjudas, men inte försäljning av laddhybrider. Det vore helt fel, menar representanter från New Weather Institute Sverige och Greenpeace.

Annons
Annons

I slutet av 2019 tillsatte regeringen en utredning för att se hur ett eventuellt förbud för försäljning av bensin- och dieselbilar skulle kunna appliceras från 2030. Den utredningen ska presenteras i sin helhet den 1 juni. Regeringen har gett utredare i uppdrag att undersöka om det skulle kunna gå att undanta laddhybrider från det förbudet. 

Det vore ett ”historiskt misstag”, skriver fyra representanter från miljöorganisationerna New Weather Institute Sverige och Greenpeace på DN Debatt. De riktar skarp kritik mot regeringens kraftiga subventioner av laddhybrider.

De menar att regeringen och samarbetspartierna genast bör reformera bonus/malus-systemet och slopa bonusen för laddhybrider helt.

De hänvisar till två studier från amerikanska ICCT (The International Coucil on Clean Transportation) och Brysselbaserade T&E (Transport & Environment) som visar på att laddhybrider i realiteten släpper ut nästan lika mycket koldioxid som vanliga förbränningsbilar.

Annons
Annons
Rulla till toppen