Första bilden: Smart-suven delar teknik med Volvo

Smart är inte länge synonymt med små bilar. Den nya suven från Smart är över fyra meter lång och delar plattform med Volvos kommande elbilar.

Annons
Annons

Volvo Cars ägare Geely äger 50 procent av Daimlers bilmärke Smart. Den kommande kompaktsuven från Smart är det första resultatet av samarbetet mellan Daimler och Geely. 

Smart var nära ruinens brant när Geely köpte halva bolaget. Med delägarskapet följer inte bara en andel av kommande vinster utan även att Geely kan bidra med teknik som Daimler (Mercedes) saknar.

Enligt Daimlers designchef Gorden Wagener har Daimler och Geely byggt upp Smart från grunden. Han menar att Smart har gått från att vara litet och busigt till ungt, coolt och sexigt.

Den nya suven väntas göra premiär på bilsalongen i München i september och blir över fyra meter lång, alltså nästan lika lång som Mercedes eldrivna suv EQA. Om vi jämför med Smart Fortwo är den nya suven 50 procent längre.

Smart-suven kommer att byggas på Geelys helt elektriska bottenplatta SEA som även kommer att användas för Volvos mindre elbilar. Innerutrymmena blir större än i Mercedes EQA eftersom Smart bygger på dedikerad elbilsplattform där man inte behöver ge plats åt en förbränningsmotor med växellåda, kardan och avgassystem med mera.

Naturligtvis får suven moderna assistanssystem och uppkoppling. Plattformen använder 800-voltsteknik vilket möjliggör riktigt snabb laddning. Det går att använda batterier som ger upp till 70 mils räckvidd, men det är inte troligt att Smart väljer att använda så pass stora och dyra batteri.

Suven kommer att byggas i Kina uppger Automotive News. 

Annons
Annons
Rulla till toppen