Officiell: Svenska priser på BMW i4 – upp till 59 mils räckvidd

Prestandaversionen får 544 hk och gör 0 – 100 km/h på 3,9 sekunder.

Officiell: Svenska priser på BMW i4 – upp till 59 mils räckvidd

Idag slår BMW upp orderböckerna för märkets eldrivna sedan i4, den första modellen på paletten som "utvecklats med kördynamiken i fokus", som man skriver i pressmaterialet.

BMW i4 kommer i två varianter från start – i4 eDrive40 och i4 M50. Den förstnämnda är bakhjulsdriven, medan i4 M50 åtnjuter en fyrhjulsdrift utvecklad av BMW:s M-division.

i4 M50 har två elmotorer, en på vardera axel. Den frontmonterade har en effekt på 258 hk, och den bakre 313. Tillsammans ger det i4 M50 en maximal effekt på 544 hk och 795 Nm. Accelerationen är snabb 0 – 100 km/h på 3,9 sekunder. 

 

Den med modesta varianten i4 eDrive40 har endast en motor på bakaxeln som ger 340 hk och 430 Nm. Det är tillräckligt för att skicka instegsmodellen från stillastående till 100 km/h på 5,7 sekunder.

Räckvidden då? Båda modeller har en WLTP-räckvidd på över 50 mil. i4 M50 510 km, medan i4 eDrive40 kan stoltsera med 59 mil.

Batteripaketen är detsamma för de båda modellerna. Bruttokapacitet på 83,9 kWh varav strax över 80 kWh är användbart. Intressant med batterierna är att de har så kallad NMC-811-teknik.

Det innebär att katoden har en sammansättning på 8 delar nickel, en del mangan och en del kobolt. Noterbart att detta batteri har 40 procent högre energidensitet än batteripaketet i BMW i3, som har en NMC-622-kemi.

Batteriet ska ju laddas också. Både modellerna har snabbladdning i upp till 200 kW och en ombordladdare på 11 kW. BMW skriver i pressmaterialet att i4 eDrive40 kan tillgodose sig 164 kilometers räckvidd på 10 minuters snabbladdning, medan i4 M50 får 140 kilometers räckvidd på 10 minuter. Detta alltså om man börjar ladda bilarna när det är 10 procent kvar i batteriet.

Andra nämnvärda attribut är att BMW i4 får dragkrok som tillval, med en maxlast på 1.600 kg. Bagageutrymmet sväljer 470 liter i vanligt läge och 1290 liter med fällda ryggstöd. 

Den har också fått ett eget motorljud, designat av den filmmusikkompositören Hans Zimmer.

Och sen var det ju det med de svenska priserna. De ser ut som följer: BMW i4 eDrive40 kostar från 625.000 kronor. BMW i4 M50 kostar från 725.000 kronor. Lansering sker senare i år.

 

Bra pris!
Ja
344
104
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.