Igår skrev vi om att Norska Elbilsföreningen testat en Skoda Enyaqs förbrukning med och utan takbox i olika hastigheter. Det testet visade bland annat att när man kör en Skoda Enyaq iV80 i 110 km/h så förkortas bilens räckvidd med nästan elva procent, jämfört med körning utan takbox.
Vi har sedan gjort en egen uträkning på vad skillnaden i milkostnaden blir på långfärd, baserat på förbrukningssiffrorna i som Norska elbilsföreningen fick fram i sitt test. Sedan har vi också kollat vad det skulle kosta i laddningskostnad på Ionity.
Vi har dessutom undersökt skillnaden i milkostnad om man har ett abonnemang hos Ionity eller inte. Det ändrar faktiskt milkostnaden rätt rejält, men då får man ha i åtanke att det i Skodas fall tillkommmer en fast månadskostnad på 213 kronor som finns med i uträkningar
Laddkostnad:
Laddkostnad Skoda Enyaq iV80 utan takbox, snitthastighet 110 km/h, utan abonnemang på Ionity, 500 mil: 6.910 kronor.
Laddkostnad Skoda Enyaq iV80 med takbox, snitthastighet 110 km/h, utan abonnemang på Ionity, 500 mil: 7.785 kronor.
Milkostnad utan abonnemang på Ionity:
Milkostnad Skoda Enyaq iV80 utan takbox, snitthastighet 110 km/h, 500 mil: 13,82 kr/mil.
Milkostnad Skoda Enyaq iV80 med takbox, snitthastighet 110 km/h, 500 mil: 15,57 kr/mil.
Milkostnad med abonnemang på Ionity:
Milkostnad Skoda Enyaq iV80 utan takbox, snitthastighet 110 km/h, med abonnemang på Ionity 500 mil: 10,36 kr/mil.
Milkostnad Skoda Enyaq iV80 med takbox, snitthastighet 110 km/h, med abonnemang på Ionity 500 mil: 11,02 kr/mil.
Vi kan alltså utläsa att takboxen kostar 1,75 kronor per mil om man inte har ett Ionityabonnemang, och bara 66 öre per mil om man har ett abonnemang på Ionity.
I nästa nummer av vår elbilstidning Edition Recharge kommer ett stor artikel med mil- och laddkostnader på alla elbilar – missa inte det!