Försvarar laddhybrider: ”Räcker för den dagliga pendlingen”

Daimlers vd – svensken Ola Källenius – drar en lans för laddhybrider.

Försvarar laddhybrider: ”Räcker för den dagliga pendlingen”
Mercedes GLE 350de innehar räckviddsrekordet för laddhybrider i våra tester.

Laddhybrider har kommit att bli något av en vattendelare i bilvärlden. Vissa menar att det är det bästa av två världar där man kan köra den dagliga pendlingen på el, och långresan på bensin eller diesel.

Kritikerna menar att laddhybrider inte alls används på det sättet, utan att många kör dem som "vanliga" bilar utan att ladda – med hög förbrukning som följd.

Så sent som för några veckor sedan skrev fyra representanter från miljöorganisationerna New Weather Institute Sverige och Greenpeace att "det vore ett historiskt misstag" att tillåta laddhybrider i Sverige i Sverige från 2030.

Daimler AG:s svenske vd Ola Källenius håller inte med. Han drar istället en lans för laddhybrider och menar att kritiken mot nya laddhybrider är obefogad. 

– När det kommer till laddhybrider så har vi nu kommit till den tredje generationens laddhybridteknik. Men mycket av den kritik som riktas mot laddhybrider är baserad på data från första generationen när batterierna var mindre och räckvidden kortare, säger Källenius i en intervju med Automotive News.

Vidare säger Ola Källenius att i takt med att räckvidden blir längre så kommer kunderna att kunna använda laddhybriderna på det sätter som är tänkt.

– Många av våra kunder kan köra på el fram och tillbaka till jobbet i en hel vecka.

Det ska sägas att Ola Källenuis har på fötterna när han säger att räckvidden har blivit bättre. När vi testade nya Mercedes GLE 350de så kom den 98,9 kilometer på el, vilket gör att den innehar räckviddsrekordet för laddhybrider i våra tester.

Laddhybrider är en bra kompromiss.
Ja
208
64
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.