Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX

Till vintern kommer elbilarna BMW iX och i4 ut på marknaden, men vi har redan fått en närmare titt. Suven iX bjuder på stora innerutrymmen.

Annons
Annons

BMW var tidiga med att sätta en elbil i produktion, redan 2013 kom BMW i3. Nu sjunger i3 på sista versen och det är hög tid att fylla på med fler elbilar nu när fokus skiftar från laddhybrider till elbilar.

En helt elektrisk version av X3, kallad iX3, är på väg ut på marknaden. Det är samma bil som vanliga X3, men med elmotor och stort högspänningsbatteri.

 
Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX
Tre BMW iX3 uppställda utanför Bro Hof Slott.

Mot slutet av året får iX3 sällskap av den större suven iX och fyradörrarscoupén i4. BMW räknar med att kunna visa upp de två bilarna på elbilsmässan i Göteborg i december.

I likhet med iX3 är i4 byggd på en plattform som även används för bilar med förbränningsmotorer. Suven iX använder däremot en renodlad elbilsplattform. BMW menar att de kan göra stora effektivitetsvinster genom att producera både elbilar och konventionella bilar samtidigt i samma fabriken.

Nästa år kommer fyra nya elbilar, bland annat en lyxsedan i 7-serien och en kompakt suv i X1-serien, gissningsvis kommer de heta iX1 och i7.

2023 kommer ytterligare fyra elbilar från BMW-gruppen, bland annat en elektrisk 5-serie och en elversion av Mini Countryman. 

2025 blir det premiär för en helt ny generation elbilar på en nu plattform – det interna namnet är ”neue klasse”.

BMW-gruppens mål är att ha levererat miljoner elbilar 2025. Fem år senare ska volymen vara 10 miljoner elbilar. Det sker bland annat genom att göra om Mini till ett renodlat elbilsmärke. BMW kommer att fortsätta med förbränningsmotorer förbi 2030, men då ska hälften av BMW-gruppens sålda bilar vara helt elektriska.

Ett hinder för att sälja elbilar är oron för hur batterierna tillverkas. BMW har därför bestämt sig för att själva köpa in miniraler till sina underleverantörers batteritillverkning och på så sätt få kontroll över var och hur mineralerna bryts. BMW:s batterier tillverkas av Samsung och CATL. Om något år kommer även svenska Northvolt att göra batterier åt BMW.

 
 
 
 
 
Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX

BMW iX kommer först att säljas i två versioner xDrive 40 och xDrive 50 med 326 respektive 523 hästkrafter. En BMW iX M60 xDrive med över 600 hästar lanseras lite senare.

En unik egenskap för BMW iX är möjligheten att dra släp på 2.500 kg. 

För i4 kommer M-versionen direkt. Den kallas BMW i4 M50 xDrive och har 544 hästkrafter. Den som vill spara på slantarna kan köpa en bakhjulsdriven version kallad BMW i4 eDrive 40 med 340 hästkrafter.

Den maximala dragvikten är 1.600 kg för båda modellerna.

Tyvärr fick vi inte kolla in i i4:an eftersom inredningen inte var klar. BMW iX fick vi däremot känna och klämma fritt på.

Det finns flera intressanta detaljer på den, exempelvis att delar av karossen är gjord av kolfiber och att baksätet är skålat på yttersidorna. Vi noterar också att huven inte går att lyfta upp annat än på verkstad. Däremot kan man lyfta på BMW-märket för att fylla på spolarvätska.

Kupén är mycket rymlig med gott om ben- och fotutrymme. Bagageutrymmet rymmer 500 liter under insyddsskyddet, det känns aningen lite i en så här pass stor bil.

Vi hoppas kunna provköra bilarna under hösten.

 
 
Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX
Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX
Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX

Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX
Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX
Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX
Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX
Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX
Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX
Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX
Bildextra: Vi kollar in elbilarna BMW i4 och iX

Annons
Annons
Rulla till toppen