Volvo satsar på snabbladdning och 100 mils räckvidd

Volvo ska bli störst på premium-elbilar. Nu berättar Volvo om tekniken som ska göra dem ledande.

Volvo satsar på snabbladdning och 100 mils räckvidd

Nästa elbil från Volvo blir tredje generationens XC90 som lanseras nästa år. Ur Volvos perspektiv blir det andra generationens elbil med batterier med högre energitäthet (700 wattimmar per liter) än dagens XC40. Polestar 3 kommer dela teknik med nästas XC90 och både ska byggas i Volvos USA-fabrik.

I mitten på 20-talet blir det dags för tredje generationens elbilar. De kommer att byggas med en renodlad elbilsplattform och har ännu effektivare batterier (solid state med 1.000 Wh/l).

En kombination av modernare batterier och effektivare elmotorer och mjukvara ska göra att räckvidden kan bli 90-100 mil på en laddning. När det väl är dags att ladda ska det gå betydligt snabbare än med dagens modeller, över 200 kW. Tredje generationen ska också bjuda på V2L, det vill säga dubbelriktad ström så att bilen kan driva olika elektriska apparater och kanske även ett fritidshus. 

Konceptbilden Volvo Concept Recharge är ett exempel på hur tredje generationens elbil kan se ut. De här bilarna kommer inte ha traditionella volvobeteckningar som XC60 eller V90 utan ha egna namn, som Volvo Jacob.

Batterierna kommer att tillverkas i samarbete med svenska Northvolt. 2024 börjar tillverkningen i Skellefteå och 2026 kommer Northvolt och Volvo att bygga en gemensam batteritrafik. Båda företagen önskar att anläggningen ska ligga i Sverige. Tanken är att tillverkningen av de nya batterierna bara ska generera 10 procent så mycket koldioxid som dagens.

Med tiden kommer batterierna att bli billigare än i dag. Det beror på ökad energitäthet, stordriftsfördelar och kortare transporter av komponenterna, uppger Northvolts vd Peter Carlsson. 

 

Data från en mängd sensorer och kameror matas in i de två huvuddatorerna.

Två centrala huvuddatorer

De kommande elbilarna bjuder naturligtvis på en hel del nya tekniska lösningar. Bilarna kommer att ha två kraftfulla centraldatorer som använder elektronik från grafikkortstillverkaren Nvidia. Ett logiskt teknikval då mycket att informationen som ska behandlas är tredimensionell. Den ena datorn kommer att ha ansvar för assistanssystemen.

Datorerna kommer att vara överdimensionerade för de ska ha kapacitet för uppdateringar och nya funktioner. Ett hundratal mindre kontrollenheter med egen processor kommer att vara anslutna till huvuddatorerna. De två centrala datorerna kommer också att samla in en mängd data som Volvo kan använda för utveckling av sin mjukvara.

Bilarna kommer att vara uppkopplade för att kunna skicka data till servrar och för att kunna ta emot uppdateringar som utförs när bilarna är parkerade för natten. 

Volvo fortsätter sitt samarbete med Google kring bilens operativsystem, men samtidigt ta egen kontroll över utvecklingen av mjukvaran. Tanken är att Volvo ska samarbeta med andra företag, men hela tiden har full insyn och kontroll. De kommer inte köpa in färdiga lösningar som är låsta.

Tillsammans med Google kommer Volvo att utveckla nya funktioner, som att de kan tänka ytterbelysning på ditt hus från bilen. 

Zero Collision – stor satsning på säkerhet

Volvo är förknippat med säkerhet och det intrycket ska förstärkas framöver. Volvo har en ny vision kallad Zero Collision som innebär att inga volvobilar med de nya systemen ska krocka.

En viktig komponent för att närma sig visionen är ljusradar (lidar) som kan ge en tredimensionell bild av omgivningen. Lidar blir standard i alla kommande elbilar från Volvo och Polestar.

Volvo jobbar också på flera självkörande system. De kallas bland annat Drive, Cruise och Ride. Först kommer Ride som gör bilen självkörande på motorvägar.  

 

 

Tredje generationen blir rymligare 

När den tredje generationens elbilar dyker upp i mitten av 20-talet kommer bilarna att se lite annorlunda ut än dagens modeller. I och med att det inte behöver finnas plats för en stor förbränningsmotor och en växellåda kan motorhuven placeras lägre utan att äventyra säkerheten för gångtrafikanter.

Det kommer inte att finnas någon traditionell grill i fronten och hjulen blir placerade längre ut mot bilens hörn. Men andra ord minskas överhängen. Det ger en större golvyta som kan fyllas med batterier och mer generösa innerutrymmen.

– Genom att förenkla konstruktionen och integrationen av våra battericeller kan vi sänka vikten och maximera innerutrymmena. Det möjliggör i sin tur stora förbättringar vad gäller batterikapacitet, räckvidd och laddningstider, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.

För att bilarna inte ska kännas för stora och klumpiga vill Volvo ha en relativt låg taklinje, vilket demonstreras med Volvo Concept Recharge.

 

Volvo Concept Recharge visar hur Volvo tänker sig tredje generationens elbilar.

Känns som Volvo är på rätt spår!
Ja
313
36
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.