Klart: Här byggs Sveriges nya elväg

På elvägar kan tunga fordon laddas samtidigt som de rullar.

Annons
Annons

Just nu utprovas olika sorters elvägar på olika platser i Sverige. De kan delas upp i två olika grupper – luftburna ledningar och elskenor i marken. Det är ännu inte klart vilken teknik Trafikverket kommer att välja.

Med elvägar underlättas elektrifieringen av tunga fordon. Stadsbussar kan hållas vara på rull och för lastbilar för fjärrtransporter behöver stå mer sällan vid snabbladdare; hybridlastbilar behöver använda sin förbränningsmotor mer sällan.

Trafikverket har vägt mellan att elektrifiera riksväg 73 mellan Nynäshamn och Västerhaninge söder om Stockholm och E20 mellan Örebro och Hallsberg. Valet av sträcka har skett utifrån en rad kriterier såsom vägtyp, trafikvolymer, transportupplägg, omgivningens natur- och kulturmiljö, möjlighet till kraftförsörjning samt försvarets riksintressen. 

Örebro och Hallsberg ligger mitt i logistiktriangeln mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom har Transportstyrelsen sett att ett flertal företag använder just den här sträckan för en stor del av sina transporter. 

Elvägen ska vara färdigbyggd 2025 och blir den första permanenta i sitt slag längs svenska vägar.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen